Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 24/4 2021, 19:17 (1101 dage siden) @ Svend

Du skal bare tænke på at en Vectron Dual mode kun har 2000 kW med diesel (cirka 2600 hk), hvilket er betydeligt mindre end en MZ. Så skal man pludselig til at køre kortere tog eller med forspand.

Det er også an på behov. Det er ikke de tunge godstog, som kommer til Nordjylland. Hvis Vectron Dual ikke er nok, så er alternativet Stadler Euro Dual. Lige nu er trafikken stadig så lille, at det er ikke godstog, som skaffer køreledninger nord for Nørresundby.


Det skal jo også gerne være en forretning for godsoperatøren, f eks DB Cargo. Men måske det så er NJ der skal anskaffe en (eller et par) Stadler Euro Dual og stå for transporterne Hirtshals-Aalborg (og også gerne Frederikshavn-Aalborg)?

Hvorfor skulle NJ købe et elektrisk lokomotiv når:
1. NJ ikke må drive godstrafik
2. NJ's infrastruktur ikke er elektrificeret

DB Cargo har som sagt en rammeaftale på 400 Vectron Dual Mode. En håndfuld af disse lokomotiver vil kunne erstatte samtlige MZ og sandsynligvis de fleste MK lokomotiver, da man kan rangere med strækningslokomotivet på gods- og firmaspor der ikke er elektrificeret.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak