Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/4 2021, 11:41 (1102 dage siden) @ Niels Bak

Det er bare en kun en halv løsning. Hele fidusen er at komme til at kunne køre med samme lokomotiv fra oprindelsen et eller andet sted i Europa til udskibningen til Norge. Og dual modes er ikke standarden - det er flerstrøms ellokomotiver. Dermed skal der stadig enten skiftes lokomotiv eller der skal anskaffes en særlig serie af dual modes til de lange stræk, som så skal til Hirtshals eller Frederikshavn med både de ekstraomkostninger og mindre fleksibilitet for operatørerne, som følger med.

Nu har DB Cargo jo med en ordre på 100 Vectron Dual Mode samt en rammeaftale på op til 400 lokomotiver gjort Dual Mode til en ny standard.

DB Cargo and Siemens Mobility conclude framework agreement for 400 Vectron dual-mode locomotives

Aalborg-Aalborg Øst får jo heller ikke køreledninger og de mange industrispor i Europa har heller ikke køreledninger. Eksempelvis køres togene til Cembrit i Vojens og Auto Logik i Vamdrup med diesellokomotiver fordi de sidste meter ind på firmasporene ikke er elektrificeret.

Jeg tror et par Vectron Dual Mode kommer til at erstatte MZ4 hos DB Cargo i Danmark når der er strøm til Aalborg.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak