Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog. - hvorfor dør i front på MY? - (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 13/12 2013, 16:00 (3792 dage siden) @ Steff

[image]

[image]

[image]

Allt detta är mycket intressant! Norrmännen verkar bekräfta att det första norska loket har byggnummer 2246. Alltså är det då väldigt klart att MY 1101 är allra först av de här loken och att det första norska loket kom lite senare. Men har det alltså funnits så att säga 2 st MY 1105? Först det norska loket som alltså var tänkt som MY 1105 men hamnade i Norge istället? Och sedan ett annat lok som verkligen blev MY 1105 och fick då reservmotorn inmonterad?

Så har vi bilderna på loken. Den översta bilden visar helt klart ett lok av den här typen med ett norskt vinghjul. Det kan vad jag förstår inte vara annat än det första norska loket? De två andra bilderna visar ett lok i samma design fast med ett vinghjul i dansk stil, men utan krona. Jag har sett dessa bilder innan och jag har alltid trott att det är det första loket som av "misstag" eller liknande fått ett danskt vinghjul men att det skulle bytts ut mot ett norskt när loket kom till Norge. Men är det fel? Är detta två olika lok? Är det då MY 1101 som såg ut så här hos Nohab före leverans men fick sin design ändrad innan det kom till Danmark?

Sedan finns en till intressant sak. Vad jag förstått var det bara DSB som köpte lok med axelföljden (A1A)'(A1A)'. De andra köpte lok med axelföljden Co'Co'. Vad berodde detta på?

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak