Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog, kun 4 bestilte MY i 1. levering (Generelt)

af Steff, 13/12 2013, 20:00 (3787 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag!

Hvis jeg skal forstå det læste kildemateriale fra DSB maskinafdeling og direktoratet jeg har set samt både Lokomotivets og ikke mindst Banebøgeres udgivelse MM5 (med motormateriel fra GM) som begge stærkt kan anbefales til GM interesserede, havde DSB overhovedet IKKE bestilt 5 lokomotiver, med KUN fire (nr. 1101-1104) samt en ekstramotor.

DSB havde indledningsvis argumenteret over for ministeren m. fl., at man ønskede seks lokomotiver. Men af politiske grunde, blev der kun givet tilladelse til DSB om at gå i forhandling med NOHAB om købet af fire lokomotiver samt en reservemotor. Denne kontrakt blev underskrevet den 4. marts 1952.

NOHAB havde selv bygget et 5. lokomotiv (udlejet senere til NSB som prøvelokomotiv), som DSB senere ville forsøgte at leje, da det så ud til, at der kom en forsinkelse i leveringen af de senere 20 bestilte nye MY lokomotiver. Forsinkelsen skyldtes FRICHS, der ikke kunne få leveret en bestemt pladetykkelse til deres andel af byggeriet.

I øvrigt var der stor ballade i det socialdemokratiske bagland godt hjulpet af Direktøren fra Frichs over DSB ønsker om yderligere et køb på 20 lokomotiver, selvom FRICHS og danske industri havde fået kontrakt på bygning af 2 prøvelokomotiver (1201-1202). Men bygningen og afprøvningen af disse to prøvelokomotiver, kunne DSB slet ikke vente på, da der forudsås meget udgifter ved at holde damplokomotiverne litra P og T kørende!!

At Frichs havde bragt sig selv i en dårlig situation ved at have en for stor arbejdsstyrke og ikke tilpasset denne efter de store ordrer på bl.a. litra MO og privatbanemateriel i begyndelsen af 1950´erne, skulle vel ikke lastes DSB og DSB havde ej heller brug for 10 ekstra litra MO som både Frichs og formanden for dansk metal havde foreslået DSB, mens man ventede på bygning, afprøvning og konklusion på prøvelokomotiverne!!

Så DSB fik ministerens – og dermed regeringens velsignelse – til at købe de 20 nye litra MY (nr. 1105 – 1124), hvoraf den første, nr. 1105, skulle udstyres med reservemotoren. Kontrakten herfor blev underskrevet 19. november 1954.

Så konklusionen er vel, at DSB ikke havde bestilt nogen 5. MY´er i første levering (ej heller som en option), og at der i 2 levering indgik anvendelsen af reservemotoren fra 1. levering til det 5. lokomotiv af litra MY.

Hvad NOHAB og GM have af tanker var altså ikke et DSB anliggende og jeg tror, man bl.a. må til svenske udgivelser og kilder for at få dette helt opklaret udover de informationer, der kan hentes i MM5.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak