Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ny tråd om Fredericia

af Ove Nygaard @, Fredericia, 7/2 2011, 06:42 (4827 dage siden) @ jmp

Der kunne holde to (korte) tog ved perron og det bagerste kunne afgå først via transversalen.

Samme fænomen kan stadig ses i spor 3 i Esbjerg.

Jan

Hej Jan og Per.

Lige en lille supplerende forklaring fra "en gammel post 2-mand": Transversalerne under perronhallen, som de blev kaldt i daglig tale, havde oprindelig den funktion, at de var "spormæssig dækning" ved indkørsel til "Afkortet togvej" (i dag hedder det vist "TUS-togvej") til sporene 9 og 7 fra nord (med forløb i spor 8)og til sporene 6 og 4 fra øst (og 4 fra syd) med forløb i spor 5. Endepunktet var dværgsignal i "Forbikørsel forbudt". Der kunne holde tog/togstamme sporfrit til transversalerne bag ved endepunktet i sporene 9, 7, 6 og 4, hvilket blev anvendt ved indsættelse af vogne foran i toget og/eller skifte af trækkraft. Endvidere blev transversalerne, der forsvandt ved nyt sikringsanlæg i 1989, anvendt ved "maverangering" i de mange post- og ilgodstog, som især i aften- og nattetimerne trafikerede Fredericia i "velmagtsdagene", samt ved udtagning/indsættelse af sove- og liggevogne f. eks. i nattog til/fra Esbjerg. Man skulle passe på ikke at "glemme" et rangerlokomotiv "i maven" på et færdigoprangeret tog.:-D

Afgang med bageste tog via transversalen kunne forekomme, men så foregik kørselen via transversalen ud i afgangsspor (8 eller 5) på dværgsignal som rangering, og først derefter, når transversalen var stillet i normalstilling, blev der givet udkørselssignal (og lyssignal "Afgang"). I Esbjerg kan der, så vidt jeg erindrer, køres direkte på hovedtogvej "uden om" foran holdende tog. Men nu er det jo "noget helt andet", der foregår i dagens Fredericia.

Bedste hilsener

Ove
Fa 1963-69


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak