Piet Van Deurs: Hvad er det ?

af steenth, 22/5 2019, 16:21 (1801 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."

Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?

Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.

Var Nørre-Åby ikke en VM-station? Der burde ikke være en lokal sportavle her. Var der lysafgangssignaler på VM-stationer?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak