Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/8 2019, 10:49 (1722 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Erik V. Pedersen, 9/8 2019, 11:47

Hej igen Erik,

Jeg er spændt på dit lange svar ;-) .

I mellemtiden har jeg konstateret, at dit foto er taget på Piazzale della Stazione i Locarno. Motorvognen i baggrunden t.v. er én af Ferrovia Locarno–Ponte Brolla–Bignasco (LPB) motorvogne nr. 1 - 3, bygget af MAN/MFO i 1907 og ombygget til 1200 V DC i 1925-26. LPB blev nedlagt 28. November 1965, og nr. 2 - 3 blev udrangeret derefter. Nr. 1 fik ny pladebeklædning i 1964 og overlevede nogle år på Centovalli banen.

Banen kørte fælles med Centovalli banen i gadeniveau i Locarno. Denne gadetrafik ophørte ved etablering af en jernbanetunnel i 1990.

"Paraply" for de nævnte metersporede baner og sporvejen var som nævnt "FRT", som efter autobussernes indlemmelse skiftede initialer til "FART" (Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi) i 1961.

Der er således ingen af disse oplysninger, der kan indsnævre tidsintervallet for dit foto. Og nu kommer jeg vist ikke nærmere uden at brede mig ud over hovedemnet.


Bedste hilsener
Niels

.
------------
.

Hej Niels.

Jamen jeg vil så prøve igen.

Først og fremmest TAK for dine mange flotte og udførlige svar til næsten alt, hvad vi andre finder på at spørge om - ja selvom vi ikke har spurgt, så kommer forklaringerne bar alligevel, som f. eks. her. (Du får lejlighed til at forsøge endnu en gang). Jeg har ikke selv baggrundsmateriale -kan kun holde mig til nettet, hvis jeg kan finde det - Du synes "bare" at ryste det ud af hovedet.

Svaret var -naturligvis- helt rigtigt. Locarno, optaget i april 1953, min konfirmationsrejse til en lille (lidt sydøstligere beliggende) landsby, Porto Ronco). Herfra var der så et par småudflugter til oplandet, bl. a. en udflugt til Locarno. Her blev vi guidet rundt i byen, men der blev da lejlighed til et par fotos af skinnemæssig interesse - det ene har allerede været vist. Optaget med mit primitive 6x9 box-fotografiapparat (haves endnu). "Mange" muligheder: Optagelse på tid -altså åben blænde sålænge, man holdt udløseren nede. Øjebliksbilleder: Belysningstid afhængig af, om man trykkede hurtigt/kraftigt på udløseren eller man trykkede langsomt og forsigtigt ! ! ! Det sidste gav uendeligt mange muligheder - også for fejltryk. Økonomien satte også sine grænser.

----------

Det blev kun til eet selvoptaget sporvognsfoto -det allerede viste- samt et postkort (her vist i udsnit):
[image]
Locarno. Postkort. Købt: April 1955. ---^

.

Det blev også til et enkelt foto ved jernbanestationen:
[image]
FRT - Ferrovie Regionali Ticinesi nr. 17. Locarno, April 1953. ---^


En del af udflugten gik til byens højt beliggende (munke-)kloster: Madonne del Sasso.

Det har ikke meget med jernbaner/sporveje at gøre, men turen derop foregik med svævebane/tovbane - det smager da lidt.

[image]
Vogn nr. 2. April 1953. ---^
.

[image]
Ved øvre endestation.
.

[image]
"Krydsningssporet", postkort købt i april 1953.
Flot foto - lige efter bogen. Manskulle tro, at det var en jernbaneentusiast(-tosse), der havde taget det til "vennerne". ---^

.

[image]
Princip for sporlægning på krydsningsstedet. ---^
.

[image]
Udsigt over Locarno. "Photo shop" var vel næppe opfundet dengang, men mon optagelsen helt "holder vand" ? ---^

.

[image]
Øvre endestation. April 1953. ^---v
[image]

[image]
Mast for bæretov. ---^

. . . og så er det lige før, jeg bliver kastet af tråden ! ! !


Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak