Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (bem. til fotos)

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 13:07 (11 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Niels Munch, fredag 09. august, 2019, 13:28

Hej Erik,

Tak for supplerende og spændende indlæg.

Sporvognen på banegårdspladsen er én af sporvejens 3 første, 2-akslede motorvogne fra MAN/Alioth 1908, nr. 1 - 3, hvoraf én, nu med nummeret "7" (ex nr. 1), er bevaret som museumsvogn.

Motorvognen mærket FRT 17 er én af de første 8 motorvogne nr. 11 - 18 bygget til Centovalli banens åbning i 1923 af Carminati e Toselli i Milano med el fra TIBB. Vognen blev moderniseret i 1962 og skulle - sammen med de ombyggede nr. 16 og 18 - stadig eksistere.

Funicolare Locarno–Madonna del Sasso er fra 1906, og svævebanen Orselina-Cardada åbnet 26.12.1952 var ganske ny, da du besøgte den. Den blev totalfornyet i 2000.

[image]

Klik på de indbyggede links for baggrundsstof. I det hele taget er internettet en "guldgrube" af info, som jeg nysgerrigt trækker på, idet mine reoler langt fra kan rumme al den litteratur, jeg kunne drømme om. Jeg begrænser mig oftest - når vi taler udland - til kun at købe bøger om/fra steder, jeg har besøgt. Men nu fik jeg så lært noget om Locarno - takket være Erik's konfirmation i april 1953.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen