Avatar

Færgeanvendelse Warnemünde-Gedser 1940 - DEROP og NITAG

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/5 2023, 22:12 (337 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dette er nok det tætteste vi kommer på en (korrekt) model af en DEROP-tankvogn

[image]


Nemlig. Tillig har laver mange (påskriftsmæssigt) gode tankvognsmodeller.

På samme tid som DEROP-vognene kom der også af og til NITAG-tankvogne til Danmark. NITAG's europæiske import- og befragtningsselskab lå i Gothersgade i København, men i Danmark var NITAG kun aktive i begrænset omfang.

NITAG's tankvogne har i nedenstående skikkelse (Tillig) formentlig også gæstet Danmark, idet de i fra ca. 1933 til 1936 leverede "Triangel Benzin" til tankstationer hovedstadsområdet. Modtageren benyttede det tankvognsaflæsningsspor, der fandtes ved Vestre Gasværk i København og som fortsat eksisterede nogle år, efter at "Den hvide Kødby" blev bygget, som et stikspor til kvægtorvssporet.

[image]

Vognen ovenfor hørte hjemme på Wintershall Aktiengesellschaft Wer Lützkendorf. Wintershall-koncernen var delejer af NITAG. Leverancerne til Danmark kom fra en anden delejer af NITAG; Eurotank-raffinaderiet i Hamburg, som efter 2. Verdenskrig blev overtaget af BP. Ved overtagelsen blev det aftalt mellem BP og NITAG, som videreførtes i 1950'erne, at NITAG's grønne og gule selskabsfarve blev ændret til blå og gul, så det tyske BP, som tidligere havde heddet OLEX, kunne benytte grøn og gul selskabsfarve også i Tyskland. Der findes også modeller af NITAG-tankvogne i blåt og gult, men de er således efterkrigsvogne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak