Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af tgpedersen, 10/6 2018, 23:36 (2146 dage siden) @ Svend

Har du nogen konkrete indvendninger, eller har du allerede givet op?

.
Inden vi fortsætter, skal du sætte dig ned og beregne, hvor langt du skal ned i undergrunden,

Strækningen Røret-mundingen - Gammeltorv kommer til ligge over kalklaget. Gammeltorv - Havneløbet bliver cut-and-cover, den resterende strækning til Amager fælled skal langt nok ned til at gå under husene på Islands Brygge.

dels for at komme ned under den allerede byggede metro,

Det eneste sted citytunnelen krydser metroen er ringmetroen mellem Gammel Strand og Rådhuspladsen. Den ligger nede i kalken. Altså skal Citytunnelen over, ikke under den.

dels for at undgå at rive alt for meget af København ned, når der skal beregnes plads til nedkørslen til den egentlige tunnel.

Der skulle være plads nok i den nuværende banegrav nord for Vesterport.

Desuden skal du se på, hvor meget dit projekt fylder i bredden og hvordan det får indvirkning på det eksisterende sporlayout (husk at tage hensyn til brokonstruktionerne og bygningerne ovenpå) mellem København H og Vesterport.

Som nævnt vil jeg fast allokere Hovedbanegårdens eksisterende perroner mht. trafik:
Perron 1: trafik mod Helsingør
Perron 2: trafik mod Citytunnelen
Perron 3: trafik fra Citytunnelen
Perron 4: trafik fra Helsingør
Hvis sporene fra begge sider af en perron mødes umiddelbart nord for perronen, skal der følgelig mellem dette sammenløbssted og tunnelportalen ved Jarmers plads være plads i banegraven til parallelle 2 S-togs- og 4 fjernbanespor. Såvidt jeg kan se på Google Maps skulle der (knebent) være plads nok, i hvert fald hvis vi ofrer Vesterport station.

Vend gerne tilbage, når du har et noget mere gennembearbejdet forslag at vise os.

Voilà! Jeg har desværre ingen tegnestue.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak