Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Specifikationer til nye togvogne (Jernbanen i dag)

af Futfar, Kajerød, 5/9 2018, 16:58 (2060 dage siden) @ kme

Jeg skal blankt erkende, at jeg har en meget begrænset viden om fremtidens "højhastighedstog" i DK. Men der er noget som undrer mig en del: Hvorfor skal der, med de nye tog, køres med et lok i begge ender? Ok, jeg har forstået, at der pt. ikke findes styrevogne der er godkendt til hastigheder over 189 km/t, men mon ikke nogle sådanne er blevet "opfundet" længe inden DSB kommer til at at køre så hurtigt, som de nye loks - åbenbart - giver mulighed for? For uanset de mange gode intentioner fra DSB/BDK, er der vel næppe nogen - der seriøst - forventer at de angivne planer - tidsmæssigt såvel som økonomisk - kommer til at holde.

Jeg plæderer på ingen måde, tvært imod, at vi i DK skal være "dem der skal genopfinde den dybe tallerken", det er der jo mange dårlige eksempler på i nyere tid, men de store udenlandske togfabrikanter har vel et eller andet i støbeskeen, hvad hurtigt kørende styrevogne angår. Og til den tid kan vi vel nyde godt af den fortsatte udvikling af jernbanemateriel, uden at vi skal være prøveklude, igen, igen....

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak