Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Specifikationer til nye togvogne (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 5/9 2018, 18:15 (2060 dage siden) @ Futfar

Jeg skal blankt erkende, at jeg har en meget begrænset viden om fremtidens "højhastighedstog" i DK. Men der er noget som undrer mig en del: Hvorfor skal der, med de nye tog, køres med et lok i begge ender? Ok, jeg har forstået, at der pt. ikke findes styrevogne der er godkendt til hastigheder over 189 km/t, men mon ikke nogle sådanne er blevet "opfundet" længe inden DSB kommer til at at køre så hurtigt, som de nye loks - åbenbart - giver mulighed for? For uanset de mange gode intentioner fra DSB/BDK, er der vel næppe nogen - der seriøst - forventer at de angivne planer - tidsmæssigt såvel som økonomisk - kommer til at holde.

Jeg plæderer på ingen måde, tvært imod, at vi i DK skal være "dem der skal genopfinde den dybe tallerken", det er der jo mange dårlige eksempler på i nyere tid, men de store udenlandske togfabrikanter har vel et eller andet i støbeskeen, hvad hurtigt kørende styrevogne angår. Og til den tid kan vi vel nyde godt af den fortsatte udvikling af jernbanemateriel, uden at vi skal være prøveklude, igen, igen....

Problemet er at efter TSI kollisionskravene er alt blevet nulstillet. Skal man have et nyt lokomotiv, styrevogn eller togsæt skal kontruktionen udvikles og godkendes efter TSI kravene - det er dyrt.
Der er ingen togproducenter der udvikler tog uden at der er nogen der efterspørger dem - man kan have nogle koncepter, men første ordre skal betale udviklingsomkostningerne. 8 styrevogne bliver så dyre i udvikling, test og godkendelse at DSB vurdere at det er billigere at anskaffe 8 ekstra lokomotiver.

Når vognene og lokomotiverne kommer i drift kan man køre 180 km/t København-Padborg og 160 km/t Padborg-Hamburg (med nogle undtagelser). Tog holder i 30 år og så længde går der forhåbentlig ikke før det bliver muligt at køre 200 km/t København-Lübeck og nok 160 km/t Lübeck-Hamburg.

Ved Fremtidens Tog bliver de 200 km/t også en lille udfordring, for det er ikke alle producenter der har materiel i den klasse der er godkendt og leveret i en 200 km/t udgave. Men her kan udviklings- og godkendelsesomkostningerne deles ud på 100+ togsæt. Det giver selvfølgelig

At man ikke har kommenteret muligheden for at lave omløb i Hamburg og København undrer mig, for det burde være muligt. Der er mange tog der ender i Hamburg der kører uden styrevogn, bl.a. de tjekkiske EuroCity tog (med Vectron), ÖBB's Nightjet og SBB's EuroCity tog. De kommer godt nok sydfra og ender i Altona. Pragtoget til/fra Aarhus og CityNightLine til/fra København kørte også uden styrevogn.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak