Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn (Generelt)

af esni, Frederikssund, 26/9 2018, 15:42 (2041 dage siden) @ Thorkil Olesen

Det her kræver forståelse for aalborgensisk lokalpolitik. Megen trafikpolitik i Aalborg styres af “lufthavnslobbyen”, og det gælder ikke mindst banen til Aalborg Lufthavn.

Formålet med banen er IKKE at gøre det lettere at komme fra Aalborg eller Himmerland til lufthavnen. Det ville have været billigere og bedre med en bybus i 10-min drift. Men det er - set med lufthavnens øjne - uinteressant, for de passagerer har lufthavnen allerede.

Formålet er at gøre det lettere at komme fra Aarhus til Aalborg Lufthavn, for det vil kunne udvide lufthavnens opland og tiltrække flere passagerer. Derfor er det afgørende, at det er fjerntog og ikke lokaltog, som skal betjene lufthavnen, og derfor bemærkningerne i lovforslaget.

I den forbindelse er samfundsøkonomiske beregninger ligegyldige. For “lufthavnslobbyen” er det er større formål at styrke Aalborg Lufthavn og skabe grundlag for flere ruter - i skarp konkurrence med andre jyske lufthavne. Banen til Billund Lufthavn skal formentligt ses i et lignende lys, selvom jeg ikke kender noget til syddansk lokalpolitik.

Det er det jeg plejer at kalde en trafikSTRATEGISK beslutnig, hvor man ønsker aktivt at ændre nogle trafikmønstre. Ligesom alle andre strategier, så er der nogle der er vellykkede - andre der fejler i større eller mindre grad.

Nogle strategiske beslutninger bliver kun gennemført halvhjertet, og ender derfor med at fejle.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak