Link til overskuelig avisartikel (Generelt)

af SEB, lørdag 13. oktober, 2018, 13:49 (6 dage siden) @ Schienenwolf

Nej, evakuering, information og rekvirering af hjælp sker ikke "samtidig". Evakueringen sker ved, at lokoføreren, når toget er bragt til standsning, ved et tryk oå en knap frigiver dørene (i den rigtige side), så de kan åbnes, samtidig med at han over højttalerne informerer passagererne om, hvordan de skal forholde sig. Det kan selvfølgelig være svært, men de fleste lokoførere kan multitaske og trykke på knappen, mens de informerer. Lokoføreren kan på sine displays se, hvor alarmen er gået, så han kan dirigere folk hen i andre vogne. På det tidspunt har han forhåbentlig forlængst alarmeret FC over radioen, så hvad skal en ekstra togmedarbejder, som i øvrigt i sådanne situationer altid befinder sig helt nede i den bagerste ende af togstammen, egentlig gøre fra eller til? Skal den pågældende måske bære alle 600 passagerer ud af toget?


Men det er stadig denne ENE person der helt alene har HELE ansvaret! Dvs alt fra at opdage fejlen, foretage det fornødne for at evakuere alle ud, og for til slut at sikre sig, at ALLE er kommet ud! Og mon ikke også det er denne ene person der helt alene vil skulle stå til ansvar overfor ledelsen og offentligheden, hvis blot der er sket et enkelt mindre brist blot et enkelt sted i alle de ting der skal gøres i forbindelse med et uheld? Vi ser jo rask væk, hvordan direktørene på direktørgangene får top bonusser pga det såkaldte "store" ansvar de har - Men som blot flygter væk med en stor "takke-bonus" i afskedsgave, når det brænder på. Mens det er dem "på gulvet" der bliver holdt ansvarlige og stillet til regnskab for det hele, når det brænder på!!!
Og hvad hjælper en røgmelder eller to, hvis det er en passager der har fået det dårligt eller er gået amok? Hvordan finder lokoføren ud af det? Og ja kameraer har også "døde" vinkler! Og stadig er der kun EN person i hele toget til at kunne gribe ind! Og denne ene person står helt mutters alene med HELE ansvaret - I hvert fald ved vi jo godt, hvem der får skylden efterfølgende... Javist, man fortæller nok i nyhederne, at det er DSB... Men lokoføren er måske helt uden arbejde, mens direktørene stadig tjener deres gode hyre. Og dertil kommer, at det godt kan tage psykisk hårdt på denne, for man vil altid tænke: Kunne jeg have gjort mere, så flere var blevet redet? Direktørene derimod, de kommer slet slet ikke ned på det plan - Oppe fra deres kontorer, langt væk fra virkeligheden.

Det skal dog huskes, at rejse med tog, stadig er en af de allermest sikre former for transport. Mest farligt er det at gå...

SEB


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen