Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hurup & Bedsted - The Never Ending Story

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/4 2011, 13:02 (4747 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men vi kan jo fortsætte vores egen efterforskning: Der er noget, der hedder "Stednavneudvalget" og dem henviser DSB ofte til, når de i "Meddelelser fra Generaldirektoratet" kundgør, at stationer ændrer navn - f.eks. da Røde-Kro ændrede navn til Rødekro.

Så nu har jeg spurgt stednavneudvalget om Hurup & Bedsted!

Og Stednavneudvalgets svar er nu indløbet:

Kære Thomas Boberg Nielsen

Tak for din mail med forespørgsel om navneformerne Hurup Thy og Bedsted Thy. Det er desværre ikke noget, Stednavneudvalget kan belyse nærmere. I den foreløbige, men ikke autoriserede stednavnefortegnelse fra 1921 arbejdes der med Bested som sognenavn og Bested (Ty) som navn på jernbanestation og inden for post- og telegrafvæsenet, mens det hedder Bedsted (Løgum) i Sønderjylland. Hurup i Thy omtales i samme liste som Hurup (Ty) med signaturerne S, J, P, T for sogn, jernbane, post og telegraf. Først i 1969 sker der en egentlig autorisation af stednavnene i Thisted Amt, og Bedsted i Thy har da formen Bedsted med signaturerne S, J, P, T, idet der i parentes er tilføjet (J.: Bedsted Thy). For Hurup er der tilsvarende noteret, at navnet dækker sognet, stationsbyen, elerlavet og J, P, T, idet der derefter er tilføjet i parentes: J, P, T: Hurup Thy).
De adskillende tilføjelser har tydeligvis ikke interesseret Stednavneudvalget særlig meget og er givetvis blevet aftalt indbyrdes mellem Statsbanerne og P&T. Yderligere om disse former må derfor om noget sted findes i P&Ts arkiv.


Med venlig hilsen

Bent Jørgensen

Så konklusionen er indtil videre fortsat: Vi ved, hvornår DSB ændrede Hurup til Hurup Thy og Bedsted til Bedsted Thy. Men stadig ikke hvorfor. Vi har mange kvalificerede gæt, men ingen konkret viden.

Næste skridt bliver for mit vedkommende at kigge lidt mere i 2. distrikts arkiv på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg, når jeg alligevel er på vej gennem arkivet. Men om jeg finder noget brugbart og om jeg finder det i morgen eller om fire år, vides ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak