Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hurup Thy stationsskilt, hvorfor yderligere stedbetegnelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/3 2011, 07:10 (4801 dage siden) @ Steff

God middag Forum

Det forunderlige ved dette forum er jo netop, at man kan få lov til at fordybe sig i de mest underlige detaljer. Og det er jo heldigvis ikke kun det rullende materiel, der indeholder detaljer og dermed ”historier”. Og så er det jo helt frivilligt, om man vil læse med eller ej.

I skrivende stund er jeg ”langt væk hjemme fra”. Det vil sige, at jeg ikke har adgang til mit arkiv. Nedenstående skal derfor tages med alle mulige forbehold (”så vidt jeg husker”, ”mig bekendt” osv. osv. kan indsættes efter ønske på udvalgte steder).

Først om det specifikke skilt i Hurup: Jeg er overbevist om, at der er en eller anden ”videnskabelig” forklaring på, hvorfor der er så god plads mellem HURUP og THY på lige præcis dét skilt. Umiddelbart er jeg mest tilbøjelig til at give EVP ret: Skiltet fortæller noget om både by og landsdel. Den ”rigtige” forklaring befinder sig sikkert et eller anden sted i Rigsarkivet, i Landsarkivet for Nørrejylland eller på Danmarks Jernbanemuseum. Jeg kan ikke forestille mig, at en etat har accepteret en tilfældig skiltemalerfejl af den kaliber.

Er der i øvrigt nogen, der har et billede af Bedsted Thys tilsvarende rød/hvide skilt? Og dermed starter jeg hypotesemageriet og refererer til noget ”viden” som jeg i skrivende stund ikke kan dokumentere:

Hurup Thy bliver sandsynligvis benævnt Hurup Thy, fordi der et eller andet sted på stats- eller privatbanenettet har befundet sig (eller befinder sig?) en anden station, med samme navn. ”Thy” er derfor ”klistret på” for at undgå forvekslinger. Og det tilsvarende må gælde for Bedsted Thy. Af andre kendte dobbeltnavne kan jeg lige nu komme i tanke om Viby Jylland contra Viby Sjælland, Svenstrup Jylland contra Svenstrup Sjælland. Døstrup på strækningen Hobro-Aalestrup blev omdøbt til Døstrup Himmerland, da Døstrup på strækningen Bramming-Tønder ”kom hjem” i 1920. Sidstnævnte blev benævnt Døstrup Sønderjylland. Forum kan sikkert i løbet af kort tid supplere listen med mange tilsvarende eksempler.

Om Rungsted Kyst: Den kom til at hedde sådan for ikke at blive forvekslet med Ringsted. Der er her ikke tale om en ”lydmæssig” forvekslingsmulighed men udelukkende en (hånd)skriftsmæssig forvekslingsmulighed.

Om Lillerød: Den kom til at hedde Allerød for ikke at blive forvekslet med Hillerød. Og her er der tale om en ”lydmæssig” forvekslingsmæssig og ikke en ”skriftsmæssig” forvekslingsmulighed.

Og så er jernbanelitteraturen i øvrigt fyldt med historier om stationer, der ikke kom til at hedde det, de ”burde” hedde, fordi navnet allerede var optaget i forvejen. Og der er vist nogle rigtig ”grimme” eksempler i mellem. Og mange kunne måske være undgået, hvis man havde givet stationen et navn bestående af både bynavn og landsdel (jf. Hurup Thy).

Fortsættes.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak