Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ren blasfemi (Generelt)

af Fysikeren, 8/8 2012, 12:23 (4281 dage siden) @ KimC

Det er heller ikke damptog med træsæder vi taler om. Ingen skal sige at man sidder dårligt i et Y tog. OK, det kan være der mangler stik til den blærbare, men det kunne der nok gøres noget ved.
Vi snakke rom lokalbaner med mange stop, hvor afstanden mellem stoppene er så lille at gevinsten ved at kunne køre med højere hastigheder er minimal. Behovsstandsning praktiseres af nogen lokalbaner ved 80 km/t, kan man mon det med 120 km/t? Eller skal der lukkes standsnngssteder, således at nogen kan komme lidt hurtigere frem, mens andre herefter kommer meget langsommere frem.

Man har jo valgt at nedlægge små stoppesteder flere steder, nu senest på Vestbanen og tidligere på Tølløsebanen. På Vestbanen har man jo droppet stoppesteder, investeret i nyt materiel og gennemgående tog, og samtidigt er køretiden sat ned.

Netop den slags tror jeg, er det der skal til for at sikre banernes fremtid. At nedlægge stoppesteder i takt med en ændret demografi har jeg intet problem med. Folk flytter fra land til by, så måske lidt færre små stoppesteder på landet og flere i byernes forstæder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak