Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk) (Jernbanen i dag)
Så kom der tal til offentligheden
Jeg vil lade det helt op til den enkelte bruger af forummet her, om at bedømme om 25.730 personer (i højeste måned) er en ikke-rentabel forretning, eller en succes i jernbanedriften.
Man skla lige lægge mærke til noten om at passagertallene er for hele linjen - og altså ikke passagerer ind og ud af København. Så det vil sige, at f.eks. passagerer Hamborg-Basel eller Amsterdam-Køln er talt med. Derfor siger tallet ikke ret meget om, hvor mange der rent faktisk har benyttet forbindelsen fra Danmark.
Det er sådan set også lige meget da en plads i sovevognen kun bliver benyttet en gang pr. afgang og ift. rentabiliteten er det ligemeget om det er fra København-Franfurt eller Hamborg-Basel (sidstnævnte er der nok ikke mange af da der jo kører et andet nattog Hamborg-Zürich). Det vil derfor primært være i sidevognen at noten er af betydning - men du har ret i at man ikke ved hvor meget det reelt er.
Men herudover er passagertallene i sig selv jo ubrugelige ift. rentabiliteten i toget.