Rejsekortet tre gange så dyrt som klippekortet i drift (Generelt)
Morten Flindt Larsen skrev:
Det koster mange penge at administrere analoge papir- og papbilletter, og den nye digitale verden gav mulighed for store omkostningsbesparelser, samtidig med at man kunne få et præcist datagrundlag for rejsestrømmene i den kollektive trafik til brug ved den løbende planlægning/omlægning af trafikken. Det er ikke er gået op for klippekort-tilhængerne er, at klippekortsystemet alene af disse grunde ikke længere kan opretholdes indenfor økonomisk forsvarlige rammer.
Du burde sætte dig ind i sagen, i stedet for at sprede misinformation. Det er for længst blevet oplyst, at for Movia er Rejsekortet tre gange så dyrt at drive som det klippekort, Rejsekortet det skal afløse. Som det fremgår, så er alene transaktionsomkostningerne ved Rejsekortet større end hele driften af klippekortsystemet.Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
Klippekortets væsentligste ulemper for ejerne er at det er et elektromekanisk system, og at det ikke kan oplyse transportleverandørerne om trafikstrømmene. Det første problem bliver så yderligere ofte forværret af placeringen af klippekortsmaskinerne. (Fx er de maskiner på Ballerupstation der er anbragt helt i det fri hyppigere ude af drift end de øvrige. Hvorfor man ikke flytter dem ned i Perrontunnellen, hvor de er i læ - det fatter jeg ikke)