Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens rejsekorthistorie (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 22:33 (3430 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars, :-)

Jeg har ikke boet i Danmark i perioden1977-1999 og kunne ved repatrieringen konstatere at mangt og meget havde ændre sig. Jeg har således heller ikke så gode forudsætninger for at udtale mig om den periode.

Okay, så forstår jeg bedre. Jeg studsede også lidt. Undskyld hvis jeg var lidt studs. ;-)

Hvad der der imod er sket efter år 2000 er en kommunalreform og stor var min overraskelse da man end ikke tilstræbte end fusion mellem Ribe Amtstrafik og Sydtrafiks billetsystemer, men udgav ens klippekort hvor man kun ud fra afstemplingen kunne se hvor de var gyldige.

Ja,, den samme problemstilling gælder her på Sjælland mellem Movia og Vestsjællands Trafikselskab, der også blev sluttet sammen. På sammenslutningstidspunktet (ved dannelsen af regionerne) var Rejsekortet forlængst i støbeskeen, så derfor valgte man at bibeholde de bestående takst- og billetteringssystemer stort set uændret. En omlægning til et nyt fælles zone- og billet-/kort-system ville have været for kostbar set i lyset af, at Rejsekortet var på vej.

"Jeg boede i Vejen og kunne konstatere at det at bo ved en(to) Amtsgrænse(r),gjorde det besværligere at rejse rent rejsehjemmelmæssigt."

Ja, helt enig. Det kan være meget bøvlet.

"Min kone og jeg arbejdede begge nær hjemmet, en prioritering fra vor side og vi havde (og har) ikke bil, derimod havde vi en stak klippekort i alle relevante retninger,dvs Ribe og Esbjerg i samme amt, Kolding, Vejle, Fredericia, Århus, Helsingør ud over amtsgrænsen, et fungerende rejsekort havde været velkomment (forenkling) men ville ikke give den rabat som klippekortene, desuden var det ikke så langt udviklet at det kunne bruges i alle vore rejserelationer."

Også helt enig. Et fungerende rejsekort vil være en betydelig forenkling, så det er synd, at man ikke vil give samme rabat som på klippekortene. Da man i sin tid - tilbage i 1979 - indførte fælles billetter og kort for bus og tog her i hovedstadsområdet, valgte man at sætte taksterne så lavt, at det stort set altid var billigere med det nye bus/tog-system end med de gamle billetter, der - bortset fra i København og på Frederiksberg - indtil da skulle købes særskilt. Folk fik billige billetter og klippekort, kunne valgsfrit benytte bus og tog - og var glade. De strømemde rent faktisk til den kollektive trafik, især fordi vi i 1979 havde den 2. oliekrise, men siden forsvandt "billigheden" i de årlige takstforhøjelser. Det samme "billighedsprincip" har man ikke i samme omfang ville bruge i forbindelse emd Rejsekortet, hvilket jeg ser som en stor fejl. Hvis folk generelt havde fået deres rejser billigere, havde de også lettere taget det nye billetteringskoncept til sig. Men billigere billetter koster som bekendt penge, også selv om det kun ville være i en overgangsperiode, hvorefter priserne så skulle hæves igen.

"Jeg taler altså om rejsekortet som kunde, dog nu forhenværende sådan. Hvor vi bor nu (Umeå) findes et udmærket chipkort til lokal eller amts/länstrafik(k) og et samtrafiksystem mellem länen der er fint fungerende."

Ja, jeg kender godt de chipkort og tidligere hen magnetkort, der anvendes i Sverige, men de blev i sin tid af beslutningstagerne i Danmark anset for forældende, mens det kontaktfri Rejsekort var mere fremtidssikret.

"I Holland indførte man jo ret tidligt et landsdækkende zonesystem og "strippenkart" landsdækkende klippekort efter antal zoner (som hvis man havde udvidet HT-systemet til hele Danmark), jeg ved det egentlig ikke, men de har nok et fungerende rejsekort, jeg skal spørge mine hollandske jernbanevenner ved første lejlighed."

Det hollandske "strippenkart" var meget populært, ved jeg fra mine besøg dernede, men det var et pap-magnetkort ligesom de danske klippekort, der indførtes fra 1979 og frem. Hollænderne må have haft en ret stram overordnet styring af den kollektive trafik, for at det kunne lade sig gøre at realisere "strippenkart"et. De er siden gået over til elektroniske kort. Den store fordel ved "strippenkart"et var ganske rigtigt det landsdækkende, ensartede zonesystem. Det kunne man også have indført i Danmark i 1970'erne, men her valgte de amtslige trafikselskaber at gå enegang hver især med vidt forskellige zonestørrelser (-antal) og forskellige takst- og rabattrin, hvorved et sammenhængende system som det hollandske desværre umuliggjordes. Havde vi haft et "strippenkart"-system i Danmark, havde der ikke været alle de problemer, der har været med at lægge de individuelle takstsystemer ind i Rejsekortet. Her tror jeg, at de geografiske og ikke mindst befolkningstæthedsmæssige forskelle mellem Holland og Danmark har spillet ind. I det tæt befolkede geografisk sammenhængende Holland havde en opsplitning i individuelel systemer været meget uhensigtsmæssig.


Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Med venlig hilsen Lars Møller Jensen "Ding-dong så er svigemor i Hongkong" citat fra Cirkusrevyens "poletter,poletter" - See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=90428#sthash.oqNQPSfY.dpuf


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak