Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig (Generelt)
Det er rigtigt at der er forhandlet med Thyborøn Stevedore. Og det er ikke andet end et par uger siden at der blev givet tilladelse til opførsel af to læsseanlæg til grus/sten/ral på Thyborøn havn.
Der har desuden (hvad jeg har hørt) også været luftet ide´er fra DONG om mulig transport af flis til bla Herningværket (men noget konkret.. det er jo så lige det).
Planen er, hvad der blev fortalt på et seminar afholdt af STTS hvor direktøren for Midtjyske Jernbaner deltog, at Midtjyske Jernbaner kører grus/ral/sten (estimeret 600.000tons pr år) til Herning hvorefter DB Schenker overtager (lige som i dag).
Men Midtjyske Jernbaner har som sædvanligt stødt på "bureaukratiske problemer" ved.. ja jeg behøver vel ikke nævne navnet vel? ;)
F.eks. administrativ nedsættelse af maks ton pr akseltryk på dele af banestrækningen (Vemb-Skjern) og at toget skal vende i Vemb og køre over Holstebro for at komme til Herning! (hvis jeg husker korrekt).
Derfor vil det jo egentligt give god mening at Midtjyske Jernbaner, som jo selv er infrastrukturforvalter, bygger en shunt og derved sparer en del tid.
Jeg var i øvrigt selv med til et møde i foråret hvor bla. Depadementchefen fra Trafikstyrelsen var med. Han påstod hårdnakket at der ikke var potentiale for godstrafik i Danmark, og at det eneste godstraffik der nogen sinde ville være i Danmark var transit trafikken. Desvære tror politikerne på ham.
Så er det jo rart at Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stevedore og andre kan vise noget andet ;)
Hilsen Richard
Grindstedbanens Venner