Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Russiske koblinger (Generelt)

af mss-logoff, 26/1 2015, 23:06 (3378 dage siden) @ Niklas Bygdestam


Detta är UIC-kopplet som jag nämner längre upp. I Tyskland provades detta på några lok och vissa godståg fick faktiskt detta också en tid.

UIC-koblingerne bruges i Tyskland den dag i dag! Jeg har tidligere linket til de tyske 151'ere og 189'ere dette indlæg:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=92580

Jeg har "Wikiet" emnet, og det drejer sig om UIC-koblinger af type AK69e.

Det går alltså att koppla ihop dessa koppel med SA3-koppel. Den nedre delen av kopplet är avsett att placera kontakter för tågvärme och även att koppla ihop tryckluften med.

På Malmbanan i Sverige provades detta koppel under 1970-talet för att se hur detta skulle tåla snö is och kyla på vintern.

Er centralkoblingerne på malmtogene så SA-3?

Under 1970-talet och början på 1980-talet fanns det en övertygelse i flera länder, bland annat Sverige att detta skulle ersätta skruvkopplen. Men så blev det aldrig.

Jag känner inte till om intresset för detta koppel var lika stort i Danmark som det var i Sverige och Tyskland under denna tid.

Der blev som nævnt afprøvet centralkoblinger på Københavnske 2. generations S-tog, om det var UIC-typen eller hvad det var ved/husker jeg ikke. Ellers kender jeg ikke til nogle danske forsøg.

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak