DSB færdig som operatør af s-tog drift (Generelt)

af steenth, torsdag 14. december, 2017, 14:40 (678 dage siden) @ andersj

Planen er at teststrækningen (Ringbanen) nok skal bruge nogle ombyggede SA eller SE togsæt (med en lokomotivfører til overvågning), men selve den førerløse drift kommer først med næste generation af S-tog. Derfor forventes det også først at man kører 100% førerløst i 2036.

De nuværende togsæt er allerede langt der henne imod at være førerløst. Det eneste lokomotivføren gør nu at lukke døre og sætte toget igang - så finder den selv vej til det næste stop. Det største arbejde er indkøring af nye togsæt og test af det nye udstyr på strækningen og stationer.

Grunden til at man er tidligt ude er nok at man vil have en lang testperiode inden der skal bestilles nyt materiel. Da S-tog stort set altid er en nyudvikling eller en større modifikation af en eksisterende platform skal man også beregne en længere leveringstid end på hyldevaretog.

Planen er lagt efter udfasningen af de nuværende S-tog. Efter man jeg har hørt, er der platforme som kan tilpasses S-tog og kan leveres rimelige hurtig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen