Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

@ Ib Jensen / supersygehus (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 30/12 2018, 14:28 (1944 dage siden) @ Ib Jensen

Kære "ventrikel"
Du ender som oftest det samme sted: Først slynger du et eller andet udokumenteret ud. Så bliver det dokumenteret, at du var forkert på den. I stedet for at indrømme, du tog fejl, prøver du på alle mulige måder at tale udenom eller nedgøre din modparts argumenter.

Kære Ib Jensen – Først tak for dit indlæg.
Dernæst jeg ”slynger” ikke noget ud. Men gør opmærksom på at vil vi jernbanedrift i dette land og få flere over i togene – ja så skal vi gøre noget radikalt. I de sidste 20-25 er antallet af rejsende med DSB ikke været sigende – tværtimod.

Netop supersygehuse er gode eksempler på dels store offentlige arbejdspladser (3.000-7.000) og mange daglige besøg af patienter og pårørende som potentielt kunne tage toget. Men det kræver at det er attraktivt – hvilket jeg ikke finder og tilsyneladende mange andre også. Thi der er stort set ingen patienter, kun få pårørende og få ansatte som reelt bruger toget til og fra mange af de nuværende større sygehuse.

Hvad skal jeg indrømme? At jeg har taget fejl? Ja hvad angår afstanden til en jernbanelinie i Gødstrup. Men bemærk der er ingen station og Banedanmark har ikke projekt planlagt om en sådan ifølge deres hjemmeside. Så her har jeg vist alligevel ret?

Skejby. Tja der er nok spor i nærheden. Men til et stoppested og en letbane / sporvogn. Da Skejby har mange funktioner som for borgerne i region Midt og faktisk også for patienter fra Sjælland – ja så har de færreste glæde af at tage toget til Skejby. Man kan komme til Aarhus H. Vente op til 8 min. på letbanen, køre 10 stop (20 min) og så gå 500-600 m (= 7-8 min. Alt i alt min 30 min. Næppe attraktivt for mange. Hverken ansatte, patienter eller pårørende. Kapaciteten med 8 afgange i timen ville heller ikke kunne klare meget såfremt borgerne i Aarhus Midtby også skulle have lidt glæde af letbanen.

Køge. Ja der er Ølby station. S-tog fra København og mulighed for at fortsætte fra Køge ifald man er kommet med Østbanen. Dertil tog på Lille Syd. Reelt kun attraktivt for pendlere på Lille Syd og Stevn samt langs S-toget. Men turen afsluttes med 850 m fra stationen til Hovedindgangen. Ifølge Google Map en tur på 11 min. Næppe attraktivt.

Nordsjællands nye sygehus. Ifølge Banedanmark kommer der efter 2021 en S-tog station. Men dog placeret min. 500 meter fra sygehuset. Om det er til hovedindgangen eller mere sandsynligt til skel ved jeg ikke. Igen en gåtur på 6-7 min. Måske kommer der også station her til lokaltog.

Det blive i længden kedeligt at læse. Denne gang var det så påstanden om, at der var flere kilometer fra nærmeste jernbane til nogle nævnte supersygehuse.

Ja – men skal vi så ikke blot konstatere at mit ambitionsniveau for at få pendlere m.v. til at tage toget er større end dit!: ;-)
Der er i dag mere end 2.2 mio personbiler i DK. Så udfordringen er ganske stor hvis vi skal få alm. pendlere over i toget!

Du har din ytringsfrihed. Jeg har min ret til fremover ikke at læse dine indlæg.

Dit valg – vil jeg nu ikke begræde.;-)

Uden et publikum holder du vel op på et tidspunkt.

Det må tiden vise! Jeg er ikke så bekymret desangående!
Men Ib Jensen - Godt Nytår :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak