Ny jernbane i østjylland (Generelt)

af ThomasTT, mandag 11. februar, 2019, 00:01 (249 dage siden) @ andersj

Selvfølgelig fungerer banen mellem Aarhus og Fredericia, ellers ved jeg ikke, hvad der ikke fungerer.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så opgiv den nye bane, blot for at vinde nogle få minutter.
Brug hellere pengene til at få sat nogle el-ledninger op, så hurtigt som muligt og så få sat gang i en Kattegatbro med spor, det er bedre end alt det andet med nye baner båder i Østjylland og på Fyn. Hvis Kattegat forbindelsen bliver til noget, så er muligheden vel for at få aflastet de øvrige strækninger
Nå enhver har jo sine synspunkter
Børge


Først og fremmest så er der skrevet kontrakt på elektrificeringsprojekterne, og masterne kommer så hurtigt som fysisk muligt. Det går faktisk rigtig hurtigt med elektrificeringen når man tænker på alle de forberedende arbejder med broerne.

Det handler jo også i højere grad om at skabe mere kapacitet. De nye baner er bevidst placeret der hvor der er trængselsproblemer. Vestfyn er plaget af regionaltog og godstog, Vejle Fjord er plaget af Vejle station og Hovedgård-Hasselager er plaget af regionaltogene til/fra Silkeborg/Herning. Åbning af stationer i Stilling og Hasselager (skifte til evt. letbane) vil udfordre kapaciteten endnu mere.

Især hvis der skal 2-3 operatører med fjerntog mellem København og Aarhus bliver der for alvor brug for mere kapacitet.

At man ikke ved noget om Kattegat siger jo også meget om de meget kortsigtede infrastrukturplaner for Danmark. Men Timemodellen er stadig relevant for betjening af Odense, Esbjerg og fjerntog mellem Aarhus og Hamburg.

Men kapacitetsgevinsten ved hovedgaard- banen ryger, hvis der også bygges en bane til silkeborg over galten, der umiddelbart virker både bedre og billigere. Et evt tredie spor på det yderste af skanderborg-Aarhus vil også give plads og koste meget lidt. En lillebæltsbro kan ocså pludselig konme i spil af forskellige årsager.timeplanen kan gennemføres på mange forskellige måder, også uden de to projekter i den nuværende fase 2. Der er mange mu!igheder og der vil løbe uendeligt meget vand gennem åen før der skal træffes afgørende beslutninger, og de her politikeres bemærkninger er enkelte små skvulp.

Jeg ser positivt på de her bemærkninger i den forstand, at de ikke diskuteter fase 1. For nuværende handler det om at få gennemført fase 1, dvs vestfyn. Den vil muliggøre de første time-forbindelser i praksis og dermed skabe øget opmærksomhed om konceptet, samtidg vil den billiggøre videreudvikling, ift odense-Aarhus og odense- herning, og den er fremtidssikret også ift en evt kattegatforbindelse, der blot vil omfortolke timeplanen der stadig skal inkludere odense- esbjerg.

Lad dem lufte alle de tanker de vil om fase 2, bare de gennemfører fase 1


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner


Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen