Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-) (Generelt)

af LarsJels, Jels, 8/3 2019, 20:03 (1876 dage siden) @ P.Jensen

Hej

De ovenstående tre svar er meget relevante og kloge ord. Hvis man ikke lige er klar over, hvem Greta Thunberg er, kan man bruge noget så moderne som internettet (så blev jeg alligevel lidt sarkastisk). Fri Google-søgning på "Greta" giver "Greta Thunberg" som første svar, så helt ligegyldig er den unge kvinde nok ikke.

Jeg vil gerne supplere med en personlig oplevelse. For 4. år i træk har vi holdt skiferie i Tyrol med tog, Flensborg-Seefeld: 11:30 timer hver vej. Pris to voksne retur med supersparpreis og pladsbilletter i alt 178 € = 1.330 kr. I bil skulle vi have brugt ca. 4.000 kr. Det er også rigtigt svært at finde alternativer med fly fra Jylland, der kan konkurrere med pris og tidsforbrug, når vi også forventer at kunne vælge frit mellem afgangsdage. Men jeg hører gerne alternative forslag!
Konklusion: Selv på halvlange afstande i Europa kan toget i nogle tilfælde fint konkurrere med privatbil eller fly. Men man skal selvfølgelig få øje på det. En barriere er, at Hamborg er central "hub", og der er der kun forbindelse fra Jylland hver anden time.

Med venlig hilsen
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
DSB MZ1457

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak