Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor DSB? (Generelt)

af Jens Hansen, 22/3 2019, 12:27 (1865 dage siden) @ Togbus

Jeg Googlede mig til den norske tilgang - de har ændret på organiseringen for nylig.

Jeg opfatter at der findes et jernbanedirektorat, som lægger strategien, fastlægger omganget af kørsel, herunder bestemmer materieltypen og udbyder den samfundsbegrundede trafik. Og formentlig dem, som er ansvarlige overfor et ministerium.

Så er der et materielfirma (Norske Tog), som indkøber det materiel som direktoratet forudsætter, ejer og udlejer dette. Og udlejer til den operatør, som direktoratet har indgået kontrakt om kørsel med.

Operatøren kører så den trafik som er aftalt og med det materiel, som stilles til rådig (lejes). Vedligehold er hos operatøren.

På den måde har "staten" hånd i hanke med sektoren, men den konkrete kørsel varetages af uafhængige operatører.

Var det en model, som DSB, eller måske dele af DSB, kunne passe ind i?

JH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak