Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

For og imod det ene og det andet udbud i Tyskland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/3 2019, 16:34 (1860 dage siden) @ Nordexpress

Der ligger i dag en rimeligt grundig artikel i Süddeutsche Zeitung med argumenter for og imod Ländernes udbud af kørsel - i store eller mindre pakker.

Artiklen forudsætter i sagens natur nogen forståelse af tysk!

Konkurrenz für die Deutsche Bahn

Tak for artiklen. Det er jo et meget diskuteret tema, og der er mange for og imod. Til de ikke tyskkyndige kan følgende nævnes:
Negative ting:
- Mangel på lokomotivførere (DB beholder mange af deres lokomotivførere ved udbud, som så får job andre steder eller hos DB Fernverkehr eller DB Cargo). Men det er også en generel mangel på arbejdskraft i "manuelle offentlige jobs" i Tyskland pga. den dårlige løn der ikke passer de til tider dårlige arbejdsvilkår.
- Opstartsproblemer og forsinket levering/godkendelse af tog. Ofte når den nye operatør ikke at blive klar med nyt materiel fordi de leveres for sent, men oftest fordi Eisenbahn-Bundesamt en burokratimyndighed udenfor kategori. Der kan Trafikstyrelsen slet ikke være med. Hos Deutsche Bahn kan man jo bruge reservetog fra andre regioner eller blive ved med at køre med eksisterende materiel. Det er bl.a. sket ved forsinket levering af Twindexx togene til Hamburg-Kiel/Flensburg, München-Nürnberg Express og fejl på koblingerne på Married-Pair vognene på Westerland-Hamburg.
- Små udbudspakker giver selvfølgelig en dårligere pris end store pakker med stordriftsfordele. Men hvis pakken er for stor så er der kun meget få store selskaber der kan byde.

Positive ting:
- Deutsche Bahn har tjent fedt på regionaltogene inden de blev udbudt. I "Stuttgarter-Netz" som artiklen primært handler om, er man gået fra at skulle betale 12 € pr. kilometer til DB før udbud til 6 € pr. kilometer efter udbud. Operatørene stiller desuden med nye tog der er inkluderet i den lave kilometerpris.
Det samme kan også ses i Nordjylland hvor Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner kører langt flere togkilometer for samme statslige tilskud inkl. et beskedent overskud til Region Nordjylland og inkl. 13 nye togsæt.
Ikke nødvendigvis fordi DSB ikke kunne gøre det samme, men fordi DSB uden udbud ikke har noget incitament til at effektivisere driften. Man prøver jo lidt igennem trafikkontrakten at diktere hvor meget DSB skal køre, men man får jo kun DSB's bud på hvad det vil koste at gennemføre trafikkontrakten, så de har jo en stor forhandlingsstyrke i forhandlingerne.

Det interessante ved disse udbud i Tyskland er at det primært er statslige selskaber der har vundet kørsel. Transdev er primært ejet af den franske stat, Abellio er ejet af NS, Arriva er (indtil videre) ejet af DB og VIAS er delvist ejet af DSB. Go-Ahead er faktisk et af de eneste helt privatejede togselskaber der deltager i udbud udenfor hjemmemarkedet.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak