Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen har indflydelse (Generelt)

af ThomasTT, 1/10 2019, 12:03 (1669 dage siden) @ mikedk2100

På den strækning kommer omkostningerne til brændstof alene til at være højere end prisen på månedskortet. Dertil kommer afskrivninger på bilen, forsikringer, ejerafgift, syn og vedligehold.


Hun ved jo godt, at udgifterne - både pengemæssigt og tidsmæssigt - bliver større ved at køre bil. Men hun mener jo fordelene opvejer de ekstra udgifter.

Fordelene kommer hun ikke ind på, men de fordele jeg kan se er, at bilen giver langt mere frihed til at komme andre steder end lige fra hjem til job, at den kører, når man har lyst, og at den kører fra dør til dør.

Nu er det her så også en af dem, der er kommet i BT, fordi hun dropper den kollektive trafik. De fleste forlader bare den kollektive trafik i stilhed - hvad passagertallene jo med tydelighed viser. Og så kan vi sidde her nok så meget og synes, den kollektive trafik er fantastisk, at prisen er fair og at kunderne nok skal komme tilbage, når sporarbejdet/signalprojektet engang er færdigt. Virkeligheden er bare en anden.

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak