Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af thomastog, 1/7 2021, 12:39 (1030 dage siden) @ Peterhansen1

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål og en hypotese som jeg gerne vil teste på jer. Vil gerne høre fra jer, hvis I kan supplere, fx fordi i kender til mere fagligt/teknisk fakta end jeg som lægmand/nørd.

Det handler om DSB’s nye, kommende Alstom Coradia Stream tog. Jeg har en frygt/mistanke om, at disse tog vil lægge et totalt stop/begrænsning på Danmarks anvendelse af tog der kører over 200 km/t i Danmark i fremtiden fordi, at alle steder hvor dette tog kører, må der ikke passere tog i modkørende retning med over 200 kmt, uanset hvad banen i sig selv er godkendt til, fx på Kbh-Køge-Ringsted eller på Vestfyn.

Baggrunden for min bekymring er at de sammenlignelige Alstom tog ICNG som leveres til Hollandske NS, som også får en topfart af 200 kmt, leveres med såkaldte enkeltdøre. De Hollandske Coradia tog er købt til, at kunne køre på højhastighedsbanen til Breda, selvom toget kun selv skal kunne køre 200 km/t her. Baggrunden skulle bl.a. være for at kunne klare det trykstød som rammer ved passage af modkørende højhastighedstog når toget selv kører med sin egen maksfart på 200 kmt.

Det er mange fine tanker og pointer du kommer med.

Men jeg kunne godt tænke mig, at man så lidt på infrastrukturen også. Hvor og hvor meget vil man vinde ved høj(ere) hastigheder.

Hvor meget ville man kunne vinde, tidsmæssigt, ved at kunne komme op på 250 km/h mellem Kh og Ringsted, over Køge N (en strækning på højst 50 km) ? Hvor mange km skal der bruges på, at accelerere fra 180-250 km/h, hhv til at bremse ned igen mod Ringsted.

Er der andre steder, hvor man på nogen måde kan øge hastigheden, uden at spor og stationer skal bygges drastiskt om ? Og hvor lange stræk skal der til, før der er nævneværdig gevinst ?

Det danske jernbanenets geografi, er også en “trojansk hest” mod højhastighed; der er simpelt hen ikke øde nok til at lave lange lige stræk, eller store nok byer til at give passagerer. Er der et reelt behov (læs kunder nok) til at financiere alle disse ombygninger ?

Hvis højhastighedstoget skal have lange ubrudte stræk, for at få en gevinst, hvordan så med de tog der skal betjene lokalbefolkningerne ?

Slutteligt tales der meget om klima og grønne tiltag. Hvor meget mere energi skal der til, for at køre 250 km/h fremfor 200 km/h. Energi forbruget stiger drastiskt, når vi øger høje hastigheder til endnu højere hastigheder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1437ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak