Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/7 2021, 14:20 (1030 dage siden) @ bjergged

Det er samme bredde som DD-vognene.


Men DD (med et lokomotiv...) er et regionaltog, mens IC køres med IC3, IC4 og IR4.

Man kan godt leve med DD København-Slagelse, men ikke København-Aarhus. Nej tak.


Fransk TGV, Schweizisk Giruno og Tysk ICE4 er også kun 2,8-2,9m brede. Kan sagtens forstå ønsket om bredere sæder, men når de førende jernbanenationer i Europa kan klare sig med de lidt smallere tog, så er det spørgsmålet om hvor meget man er villig til at betale ekstra for at kunne udnytte Danmarks lidt større frirumsprofil fuldt ud.

De har ikke andre muligheder end at 'klare sig' med tog med en bredde på 2.8-2.9m - alternativet er at ombygge hele infrastrukturen inkl. tunneller, det er ikke bare dyrt, det er vanvittig dyrt.

Her i landet er infrastrukturen forbedret til vogne med en bredde på 3.1 m, derfor er det både synd og skam at det ikke udnyttes. Svenskerne har åbenbart fundet det forsvarligt at bruge de ekstra penge, så deres fritrumsprofil kan udnyttes, så den ekstra komfort kan tilbydes deres kunder - men sådan fungerer det ikke her i landet...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak