Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ovetager autonome lastbiler 50% af tog-godstransport i USA? (Generelt)

af My1202, 6/9 2021, 07:53 (963 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er en masse juridiske spørgsmål omkring hvem der har ansvaret hvis sådan et autonomt køretøj laver ulykker. De løses ikke med teknologi. I min optik er det våde drømme på niveau med flyvende biler.


Givet. Men der skal nok komme en løsning. Dertil er interessen og penge bag alt for stærke.

Men er de tilsvarende problemer løst for de førerløse S-tog?

S-tog og alle andre skinnebaseret trafik har stærkt begrænsede frihedsgrader mht hvor de kører og du har ret god kontrol med hvad der færdes på skinnerne af andre køretøjer. Dyr og mennesker er et problem, og derfor vil man opdage at hele S-banen skal skærmes af for at holde disse væk fra skinnerne.

På landevejene er der mange flere frihedsgrader som det autonome skal kunne håndtere. Der er vejarbejder, andre trafikanter, der ikke er autonome osv osv Det er udfordringer i en helt anden liga.
Og så er det stadig uklart hvem der er ansvarlig hvis det autonome svigter. Er det producenten? (da der indgår software vil der helt sikkert være en ansvarsfraskrivelse), vognmanden, der har valgt at sende lastvognen ud? Eller kunden? Hvis det var så enkelt var det nok forlængst afgjort.
Det er en våd drøm.

Der er på ingen måde tale om en våd drøm.
Selvkørende biler, busser og lastbiler er en realitet.

Men enig i at der mangler meget i at det bliver udbredt.
Herunder ansvarsfordeling.

Men det er ikke anderledes end på skinnenettet på havet og i luften.

Producenterne har indtil nu haft muligheden for at give lokofører /pilot / styrmand / chaufføren ansvaret. Det bliver svært hvis de pågældende ikke anvendes længere. Derfor haster det med lovgivning og ansvarsfordeling.

Nu tales der om færger uden besætning i Danmark.
Fragtskibe uden besætning.
Godstoge uden lokofører.
Passagerfly uden piloter.

De fleste nye fly kan faktisk idag klare flyveturen uden indgreb fra cockpittet.

Men enig i at især samspillet mellem køretøjer på landjorden som er autonome og dem som fortsat har en chauffør givet volder flest udfordringer. Især fordi chaufføren er den upålidelige.

Og jeg vil ikke blive overrasket såfremt vi om 20-25 år får begrænsninger på hvor chaufførdrevne køretøjer må færdes.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak