Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af steenth, 6/2 2022, 22:20 (813 dage siden) @ Thorkil Olesen

Rækkevidden på batteri afhænger af togets længde (hvor mange batterier er der plads til). Forventningen om togstørrelser vil betyde en rækkevidde på mellem 150 og 200 km på batteri med 160 km/t på de jyske enkeltsporede baner - hvilket skal sammenlignes med BDKs ganske fornuftige (og lidt konservative) strategi om 80 km rækkevidde.


Hvorfor er det fornuftigt at regne med en rækkevidde på batteri på 80 km, hvis forventningen er mellem 150 og 200 km? Det forekommer mig, at det vil føre til overinvestering.

Formålet for den rapport, som BDK har leveret, at man ved hvor meget det kan koste i værste fald, så der kan afsættes midler, når det er aktuelt med en beslutning. For pt. ved man ikke om forventningerne kan indfries i praksis. Men de er meget sandsynlige... Men man forventer at batteri-tog kommer til Danmark i løbet af perioden frem til 2035. Og der ved man mere hvad man kan praksis...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak