Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af ThomasTT, 7/2 2022, 03:43 (812 dage siden) @ andersj

Jeg hæfter mig ved at det ikke indgår i kommisoriet at beregne, hvad det kommer til at koste ekstra at indlede med at anlægge banen enkeltsporet, og senere ad to omgange beslutte at banen skal være dobbeltsporet og derefter elektrificeres.


nej, det er helt unødvendigt og vil bare næsten fordoble prisen og givetvis føre til, at det udskiftes med noget mere motorvej. Hvad skal man med dobbeltspor på den strækning, når alt vest for Aarhus ellers er enkeltsporet og vil koste mindst 20 milliarder at gøre generelt dobbeltsporet? Det kommer ikke til at ske. Der burde være plads til voldsom passagervækst og stadig vil enkeltspor være fint. I dag kører der jo kun små legetøjstog.


Enkelsporsløsningen giver en del begrænsninger og en længere rejsetid - især også hvis der skal standses i Brabrand.

Man har taget et projekt med enormt potentiale og med enkelsporsløsningen gjort det middelmådigt - typisk dansk. Man får ikke den optimale skiftestation i Åbyhøj og man ignorere det store opland mellem Silkeborg og Aarhus samt giver både den nye og gamle bane en skrøbelig drift med flaskehalsen Svejbæk-Silkeborg.

[image]

Man kan ikke kalde det typisk dansk, bare fordi der ikke straks bruges milliarder mere eller mindre grundløst.
Man ignorerer netop ikke oplandet mellem silkeborg og Aarhus, idet de netop får et stop til alle tog i Galten og hermed hurtigere forbindelser til Aarhus end i dobbeltsporsmodellen.

Der er ikke et realistisk grundlag for egentlige lokaltog. Kun fem stationer indgår i forslaget, hvoraf de to - Brabrand og Galten - ligger på eksisterende bane og bedre vil kunne indgå i et Aarhus-Randers lokaltog. Af de tre resterende stationer Er Galten næsten dobbelt så stor som de to andre byer tilsammen, og dette store flertal får altså bedre betjening med enkeltsporet. Der er jo så også tale om stationer udenfor byerne ved motorvejen, hvorfor en del givetvis vil køre til stationen, Mange i formentlig låsby vil formentlig hellere køre tre minutter længere til Galten og så være i aarhus på 10 minutter med de hurtige tog.
Galten kan blive Aarhus udgave af Køge nord.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak