Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af ThomasTT, 8/2 2022, 02:10 (1037 dage siden) @ andersj


Det er en usædvanlig situation, at lokalområdet bedst betjenes uden en egentlig lokalbane, fordi der reelt kun er tre stationer, hvor langt de fleste bor ved den største, der får klart den bedste betjening som krydsningsstation for regionaltogene, der dermed kommer til Aarhus på noget nær den halve tid i en fremtid, hvor det bliver svært/umuligt/dyrt at komme derind i bil.


Forundersøgelsen nævner planer for byudvikling omkring begge de to øvrige stationer. Dertil kommer hele spørgsmålet om frekvens, hvor de øvrige pendlerruter ind til Aarhus kører med kvartersdrift i myldretiden (Fredericia-Aarhus, Mårslet-Aarhus og Hornslet-Aarhus) - det vil heller ikke være muligt med enkelsporsdrift.

Rejsetiden fra Aarhus H til Framlev og Låsby er sat til hhv. 14 og 24 minutter. Turen fra Lisbjerg Bygade til Aarhus H tager 24 minutter med letbanen. Det vil altså være ultra attraktive byer at bosætte sig i med jernbanen - tæt på Silkeborgsøerne, tæt på Silkeborg med tog og tæt på Aarhus H med tog.

Min bekymring omkring "typisk dansk" er at vi flere gange har set at man har anlagt noget infrastruktur der hurtigt har vist sig at være underdimensioneret og det er røvdyrt at gøre noget ved det efterfølgende.
Se på M1/M2 i København hvor man nok ender med at skulle bygge endnu en metrolinje under havnen pga. den manglende kapacitet.
Se på Kastrupbanen og stationen i Københavns Lufthavn.
Se på Aarhus Letbane hvor man i dyre domme etablerer krydsningsspor som man ikke havde taget sig sammen til at få besluttet og finansieret i første hug. Desuden bestilte man ikke letbanetog med automatkoblinger så man kan ikke umiddelbart udvide kapaciteten på Odderbanen og Grenåbanen.
Se på udfletningen ved Ringsted.
Se på BRT/Plusbus i Aalborg om et par år.

jeg er ikke generelt uenig i dit "typisk dansk" men man kan jo ikke bare smide det i enhver sammenhæng.

byudvilking er fint og meget væsentligt for jernbanen. Men byudvikling er ikke et argument ift en dårlig løsning, da der jo også kan byudvikles ifm med andre langt bedre løsninger. Byudvikling vil faktisk være betydeligt mere begrænset her end i de fleste andre tilfælde, fordi stationerne kommer til at ligge ved motorveje.

Frekvens er jeg også helt enig er væsentligt og ofte undervurderet, men der kommer jo ikke kvartersdrift her. Det er jo ikke en mulighed selv med dobbeltspor, når der også skal være de direkte tog. Byer som Hinnerup og Hadsten, der ligger lige efter hinanden og med snart 10.000 indbyggere hver, er 4-5 gange større end Låsby og har samtidig "rigtige" stationer inde i byerne, men har ikke kvartersdrift.

18 minutter for Galten er trods alt klart dårligere end 12 minutter, og de 12 minutter er jo så med den billigste løsning men med de bedste tog.

Jeg synes også man må se mere overordnet på hele bane-nettet vest for Arhus. Det er enkeltsporet. Samtidig har man brugt store summer på nye signaler, der gør en udnyttelse af enkeltsporede baner potentielt mere effektiv, og aarhus H ville bryde helt sammen, hvis man nåede dertil hvor det gav mening med dobbeltspor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak