Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af ThomasTT, 9/2 2022, 23:44 (810 dage siden) @ Niels Bak

Det var ikke dobbeltspor på galtenbanen, jeg kaldte en fantasiprojekt. Den titel gik til at ville dobbeltspore det hele. Men hvis man ikke gør dette, er det svært at se pointen i et dobbeltspor til Silkeborg, da der vel ikke er nogen, der ser et formål i hurtige gennemgående tog til silkeborg, der så ikke kan komme videre. Det eneste formål med dobbeltspor er derfor lokaltog, der bare forekommer som et usædvanligt dårligt projekt med kun tre stationer, der alle ligger udenfor byerne ved motorvejen, og hvor langt den største får bedre betjening uden lokaltog.

Når jeg kaldte Galten den væsentligste station, mente jeg mellemstation, altså Aarhus, Silkeborg, Herning ikke inkluderet, men der vil givetvis være mange bilister fra Silkeborg, der bor mange kilometer fra silkeborg station, hvor det også bliver svært at køre og parkere osv i fremtiden, der i stedet vil tage motorvejen til Galten.

Jeg finder det bare ærgerligt, at når man endelig begynder rent faktisk at bygge egentlige nye jernbane-strækninger i Danmark/Jylland for første gang i 100 år at så skal det straks skydes ned med ikke at være stort og dyrt nok. Det sænker andre projekter. Det er ikke kun det milliarddyre anlæg af et ekstraspor, men også dårlig drift og tomme tog. I modsætning til motorveje, er staten jo direkte involveret i driften efter konstruktionen. Hvis det bliver en dødssejler, der kan dyrkes af lokale medier i årevis, så smitter det af på de indtil flere andre lignende banestræk, der kunne anlægges omkring Aarhus.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak