Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af tgsen, 8/2 2022, 12:32 (811 dage siden) @ ThomasTT

Som nævnt af andre, Randers var engang Jyllands hovedstad. Jernbanen gjorde i stedet Aarhus til Jyllands hovedstad.
En Kattegatbro vil få en bane fra brofæstet til Aarhus, evt også en til Horsens. En yderligere bane fra brofæstet til Skanderborg vil være en genvej til København for hele Skanderborg - Herning banen. Det vil flytte jysk hovedstad værdigheden til Odder.
Den foreslåede Aarhus - Silkeborg bane er et forsøg på at undgå dette. Jeg vil ikke blive forbavset, hvis det følges op med et forslag om at nedlægge Skanderborg - Silkeborg.
Det vil ikke nytte noget, siden biltrafikken fra Kattegatbroen vil effektuere flytningen alligevel.


Jeg ved ikke helt, om du mener alt det her seriøst. Jeg tror, at banen her vælges, fordi der er et helt konkret forståeligt projekt om en forbedring fra A til B med formentlig relativ ringe lokal modstand og frem for alt til et så lavt beløb, at det ikke forstyrrer alle motorvejene.


Jeg er ganske seriøs. Hvis du mener nogle af mine forudsigelser er grundløse, sig endelig hvorfor.

Der kommer til at være tog over Kattegatbroen. Derefter er der to muligheder:

1 Toget kører bare København - Aarhus.

2 Toget fortsætter videre i Jylland, formodentlig til Aalborg, Herning og Struer over Viborg.

Turen ind til Aarhus på en rute Herning - København vil være en tydelig omvej. Folk i Herning kan finde på at drømme om en kort bane Skanderborg - Odder, der ville tage en halv time af rejsetiden til København. Det har Aarhus ingen interesse i.

Broen i sig selv vil give anledning til et nyt 'trekantområde', med veje og baner til Nordjylland, Midtjylland og Sjælland. Transportkrævende industri vil flytte dertil fra Aarhus.


der er nok mere tale om, at jeg ikke forstår dine forudsigelser, og alle de dogmatiske erklæringer, om at al industri flytter

Det forstår jeg godt du ikke forstår for det har jeg ikke påstået. En væsentlig del vil.

eller konspiratoriske spekulationer om hvad Aarhus har interesse i,

Ikke konspiratorisk, det er hvad Aarhus objektivt har interesse i.

som om det var højpolitik,

Men det er det da. Jernbanen Aarhus - Randers - Viborg betød at jysk hovedstad værdigheden blev flyttet fra Randers ved Gudenåens munding til Aarhus. Tilsvarende vil Kattegatbroen betyde at der kommer et vigtigt vej-T ved Odder.

hvor virkeligheden snarere er, at politikere i Aarhus intet ved om det og sågar i en længere periode troede Galtenbanen var en letbane.

Jeg er enig i, at hvis der kommer en kattegatforbindelse, skal den også bruges. dvs ikke kun tog til aarhus. Herning ville dog være bedst som forlængelse af Horsens. Uanset hvad virker relevansen til denne tråd lettere uklar.

Der findes baner til Herning fra Vejle og Skanderborg, så hvorfor bygge ny lang bane? Hvad man måtte spare af rejsetid ved en ny bane ryger ved rebroussement i Horsens.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak