Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)

af ThomasTT, 7/2 2022, 23:02 (812 dage siden) @ Rørvig Station

[image]

Man kan ikke kalde det typisk dansk, bare fordi der ikke straks bruges milliarder mere eller mindre grundløst.
Man ignorerer netop ikke oplandet mellem silkeborg og Aarhus, idet de netop får et stop til alle tog i Galten og hermed hurtigere forbindelser til Aarhus end i dobbeltsporsmodellen.

Der er ikke et realistisk grundlag for egentlige lokaltog. Kun fem stationer indgår i forslaget, hvoraf de to - Brabrand og Galten - ligger på eksisterende bane og bedre vil kunne indgå i et Aarhus-Randers lokaltog.


Galten lå på AHTJ (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane), der blev nedlagt i 1956.

Af de tre resterende stationer Er Galten næsten dobbelt så stor som de to andre byer tilsammen, og dette store flertal får altså bedre betjening med enkeltsporet.

Man kunne også regne Galten og Skovby som to byer, og anlægge station begge steder.

Der er jo så også tale om stationer udenfor byerne ved motorvejen

Det kommer jo an på, hvor man anlægger dem. Det vil være smartere at anlægge dem ved/i byerne. En del af det gamle trace er ikke bebygget endnu

hvorfor en del givetvis vil køre til stationen,

Måske. Hvilket transportmiddel tænker du på?

Mange i formentlig låsby vil formentlig hellere køre tre minutter længere til Galten og så være i aarhus på 10 minutter med de hurtige tog.

I følge Rejseplanen tager det 10 minutter med bussen Låsby til Galten. Hertil kommer skiftetid.

Galten kan blive Aarhus udgave af Køge nord.

Det lyder ikke opmuntrende.

Er dit indlæg bare rent polemisk? Jeg er klar over den gamle bane, men den har intet med den nye og gøre, og der vil ikke blive brugt noget af det trace. Det er for længst besluttet i den forstand, at det givetvis aldrig har været overvejet. Ligeså stationerne, der kommer ikke til at blive ført bane ind i selve disse byer. Det er ikke nogen mulighed. Galten-skovby er i dag een by, og der kommer kun en station, alt andet ville være meningsløst, når der alligevel er tale om en station uden for byen ved motorvejen.

Det er en usædvanlig situation, at lokalområdet bedst betjenes uden en egentlig lokalbane, fordi der reelt kun er tre stationer, hvor langt de fleste bor ved den største, der får klart den bedste betjening som krydsningsstation for regionaltogene, der dermed kommer til Aarhus på noget nær den halve tid i en fremtid, hvor det bliver svært/umuligt/dyrt at komme derind i bil.

Denne bane har derfor ikke noget med Hammel at gøre, men ironisk nok har Hammel nok størst chance for at få bane igen, hvis Galten-banen bliver enkeltsporet. De næsten to sparede milliarder ville kunne betale det meste af den tidligere foreslåede Hammel-Thorsø-Bjerringbro bane. Medmindre det selvfølgelig også bliver et krav, at den skal være dobbeltsporet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak