Randers-Aalborg overkørsler på fri bane pr. 1. juni 1956
Da man 1. juni 1956 var færdig med dobbeltsporet Randers-Aalborg var samtlige offentlige bevogtede overkørsler på den 32 km lange delstrækning Bjerregrav-Øster Doense blevet nedlagt og erstattet med vejover- eller underføringer
Jeg retter mig selv. Ovenstående kan være korrekt; men det kan også være forkert. Da man 1. juni 1956 var færdig med 2.-sporet Randers-Aalborg, havde man nedlagt alle overkørsler på fri bane "med undtagelse af 3 private og 1 offentlig overkørsel" (Vingehjulet 13. årgang nr. 17, 10. juni 1956, side 188). Det fremgår ikke af artiklen, hvor på strækningen Randers-Aalborg de fire nævnte overkørsler lå og én eller flere af dem kan derfor have ligget på delstrækningen Bjerregrav-Øster Doense.Det spændende (for mig) bliver nu at finde ud af, hvilke fire overkørsler man ikke fik has på inden 1. juni 1956. Jeg har på Landsarkivet for Nørrejylland været gennem alle akterne vedrørende 2.-sporet Randers-Aalborg. Opgaven består derfor "kun" i at få sorteret de tusindevis af sagsakter. Så kan de fire overkørsler forhåbentlig identificeres.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
God aften!
Frit efter hukommelsen (det er meget længe siden):
På fri bane, umiddelbart nord for Fårup, hvor længdebanen og Mariagerbanen løber parallelt, fandtes indtil omkring 1980 en privat overkørsel. Overkørslen var forsynet med tjærede træbomme med indbyrdes trådtræk, således at bommene, der kun dækkede længdebanen, men ikke Mariagerbanen, "fulgtes ad". Overkørslen forsvandt vist i forbindelse med en sporombygning.
vh
LH