Avatar

Laurbjerg-Silkeborg sporoptagning - divergerende kilder

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2022, 15:05 (572 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en lov vedtaget af det danske Folketing, så hjemmestrikket er det ikke. Så er det et rettelsesblad til godstariffen, der er nedlæggelsesdatoen, og de er heller ikke "hjemmestrikkede" men officielle tariffer (udgivelse meddelt i Statstidende). Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kan huske, om der også i Meddelelser fra Generaldirektoratet på det tidspunkt blev meddelt, at nu var der udkommet rettelsesblade til godstarifferne. Du skal ikke lade dig forvirre af vendingen i loven: "ministeren bemyndiges til"; ministeren var = DSB


Det er jeg alt sammen også med på. Det hjemmestrikkede består i den "regel", som åbenbart hedder noget i retning af

"en jernbanestrækning er officielt nedlagt den dag, den udgår af godstariffen".

En sådan "regel" findes næppe officielt.

Jeg holder mig såmænd blot til de officielle kilder og følger forløbet af disse. Når DSB lader en strækning udgå af godstariffen, og den heller ikke længere er i persontariffen, så er begge dele officielt. Og en vedtaget Folketingsbeslutning om, at ministeren, dvs. DSB, kan nedlægge strækningen, er også officiel. Det er ikke mig, der "finder på regler"; jeg følger blot, hvad der officielt er meldt ud. Det eneste muligt "hjemmestrikkede" kan være en antagelse om, at strækningen ikke blev officielt nedlagt, inden sporoptagningen blev sat i værk i 1972, og en forudindtagethed om, hvad en officiel nedlæggelse er. Der kræves almindeligvis en om nedlæggelses, og den foreligger.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH406Svenska-lok
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak