Laurbjerg-Silkeborg sporoptagning - divergerende kilder

af esni, Frederikssund, 30/11 2022, 20:10 (678 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banen nedlagdes 30. sep. 1971


Du skal holde dig fra de julebryg, Morten:-D


Ja, jeg glemte at tilføje: Driften på banen blev indstillet 22. maj 1971. Mellem Laurbjerg og Thorsø blev der dog i perioden 23. maj 1971 - 25. sep. 1971 udvekslet godsvogne til og fra Thorsø offentlige Slagtehus A/S.
Den officielle nedlæggelsesdato er fremdeles 30. sep. 1971.


Alt det har du fuldstændig ret i - bortset fra, at jeg aldrig har set dokumentation for, at "den officielle nedlæggelsesdato" skulle være 30. september 1971.


Det har du så nu. Værsgo! Se §1. Nedlæggelsen skete, da strækningen udgik af godstariffen. Jeg mener, at dette står i Meddelelser fra Generaldirektoratet.


Det lyder noget hjemmestrikket, og er ikke nævnt i Meddelelser fra Generaldirektoratet:-D

Indstilling af driften og nedlæggelse er da ikke det samme, selvom indstilling af driften i sagens natur skal ske senest samtidig med nedlæggelsen.

Hvis en banes drift er indstillet, uden den er nedlagt, så skal det vel påses at den er farbar i et eller andet omfang? Og driften kan teoretisk set genoptages uden nyt lovgrundlag vedtages?
- Var det ikke nogenlunde tilfældet med de sønderjyske stikbaner?

Men ministeriet (dvs generaldirektoratet for DSB) blev bemyndiget til at meddele at pr. en eller anden dato, så var det slut, hvorefter overbygningen kunne fjernes og arealerne disponeres til andre formål end jernbanedrift.

Og det er denne meddelelse, som Thomas ikke kan finde.

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak