Laurbjerg-Silkeborg sporoptagning - divergerende kilder
Banen nedlagdes 30. sep. 1971
Du skal holde dig fra de julebryg, Morten
Ja, jeg glemte at tilføje: Driften på banen blev indstillet 22. maj 1971. Mellem Laurbjerg og Thorsø blev der dog i perioden 23. maj 1971 - 25. sep. 1971 udvekslet godsvogne til og fra Thorsø offentlige Slagtehus A/S.
Den officielle nedlæggelsesdato er fremdeles 30. sep. 1971.
Alt det har du fuldstændig ret i - bortset fra, at jeg aldrig har set dokumentation for, at "den officielle nedlæggelsesdato" skulle være 30. september 1971.
Det har du så nu. Værsgo! Se §1. Nedlæggelsen skete, da strækningen udgik af godstariffen. Jeg mener, at dette står i Meddelelser fra Generaldirektoratet.
Det lyder noget hjemmestrikket, og er ikke nævnt i Meddelelser fra Generaldirektoratet
Indstilling af driften og nedlæggelse er da ikke det samme, selvom indstilling af driften i sagens natur skal ske senest samtidig med nedlæggelsen.
Hvis en banes drift er indstillet, uden den er nedlagt, så skal det vel påses at den er farbar i et eller andet omfang? Og driften kan teoretisk set genoptages uden nyt lovgrundlag vedtages?
- Var det ikke nogenlunde tilfældet med de sønderjyske stikbaner?
Men ministeriet (dvs generaldirektoratet for DSB) blev bemyndiget til at meddele at pr. en eller anden dato, så var det slut, hvorefter overbygningen kunne fjernes og arealerne disponeres til andre formål end jernbanedrift.
Og det er denne meddelelse, som Thomas ikke kan finde.
--
Eskild