Herning-Skjern 1971
Lovteksten bemyndiger i principppet også indskrænkning af driften på og nedlæggelse af Herning-Skjern-strækningen.
Kan nogen kaste lys over omstændighederne? Skete der overhovedet nogen indskrænkning af driften eller overvejelser hos DSB om nedlæggelse?
Når man læser Folketingets behandling af lovforslaget, fremgår det tydeligt, at Herning-Skjern må have været overordentligt ringe benyttet dengang. Et enkelt sted omtales strækningen "Viborg-Skjern", hvilket jeg i første omgang opfattede som en fejl fra referentens side. Senere i teksten viste det sig, at man faktisk talte om strækningen" Viborg-Herning-Skjern". Så hvis Herning-Skjern har været lige så ringe benyttet som Viborg-Herning, har den virkelig været i farezonen.Om der skete indskrænkninger på strækningen Herning-Skjern, ved jeg ikke. Men den overlevede som bekendt og fik senere to-timers drift og MR-tog.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg mener at den blev reddet fordi Midtkraft skulle have kul via Esbjerg havn
--
Eskild