Herning-Skjern 1971

af esni, Frederikssund, 29/11 2022, 10:57 (684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lovteksten bemyndiger i principppet også indskrænkning af driften på og nedlæggelse af Herning-Skjern-strækningen.

Kan nogen kaste lys over omstændighederne? Skete der overhovedet nogen indskrænkning af driften eller overvejelser hos DSB om nedlæggelse?


Når man læser Folketingets behandling af lovforslaget, fremgår det tydeligt, at Herning-Skjern må have været overordentligt ringe benyttet dengang. Et enkelt sted omtales strækningen "Viborg-Skjern", hvilket jeg i første omgang opfattede som en fejl fra referentens side. Senere i teksten viste det sig, at man faktisk talte om strækningen" Viborg-Herning-Skjern". Så hvis Herning-Skjern har været lige så ringe benyttet som Viborg-Herning, har den virkelig været i farezonen.

Om der skete indskrænkninger på strækningen Herning-Skjern, ved jeg ikke. Men den overlevede som bekendt og fik senere to-timers drift og MR-tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg mener at den blev reddet fordi Midtkraft skulle have kul via Esbjerg havn

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak