Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer (Generelt)

af en gæst, 30/4 2016, 18:54 (2918 dage siden) @ andersj

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.


Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)
Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak