Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde (Generelt)

af Niels Bak, 29/8 2012, 14:31 (4261 dage siden) @ Niels Bak

Så fik jeg kigget i VVM-rapporten:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/6986/VVM%201.pdf

I dens forslag til køreplan, efter Ringstedbanen er færdig, er der i dagtimerne 10 regionaltog og et IC i timen fra Roskilde.

Til sammenligning ville femtesporsløsningen have givet 13. regionaltog i timen, hvoraf de fire dog kun er myldretidstog i aktuel retning. Dertil kommer to IC.

Trafikken i dag har 8 regionaltog i timen, heraf to kun i myldretiden i aktuel retning og to IC-tog.

Hvis jeg lige skal summere op så er forskellen i "gevinst" for Roskilde lidt større mellem de to løsninger end jeg huskede. Der er dog et par andre gevinster ved den nye bane, som ikke består i flere tog, men bedre, mere regelmæssige og mere robuste køreplaner idet kapaciteten på banen ikke er helt så presset som i femstesporsløsningen, da det er Hovedbanegården, der sætter grænsen.

Køreplansforslaget har i øvrigt ikke nogen genoplivning af lufthavnstoget, men om det er fordi, der mangler kapacitet på Øresundsbanen, der var for få passagerer med det oprindelige tog eller om det blot er fordi, man kan indføre det eller lade være uden nogen konsekvenser for den øvrige trafik, ved jeg ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak