Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde (Generelt)

af Jonas, 2/9 2012, 19:12 (4256 dage siden) @ Fysikeren

Hej Fysikeren,

Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt.

Jeg tror ærlig talt ikke SJ er interesseret i at byde på en linje som denne. Det vil være en ret lille omgang at byde på, i et nyt land osv. Så små "pakker" bør nok kombineres med noget andet. Der skal kunne være en eller anden synergi med noget andet trafik, hvis det ikke skal blive for dyrt for samfundet.

Hmm, SJs forsøg på at drive deres egen linje Kbh. H. - Odense blev ret kortlivet, men det var dog en væsentligt mindre kage, end 20-minutters drift på Kastrup - Roskilde i givet fald ville være, også selv om Kbh - Odense-togene bare udnyttede ledige SJ-tog, der i forvejen var i drift på linjen til Stockholm. Et nyt land vil det i hvert fald ikke være for dem.

Man kunne også godt forestille sig, at SJ ville være interesserede i at drive en EC-linje over Ny Ellebjerg og Køge. Direkte lyntog imellem Sverige og Tyskland har SJ længe været interesserede i at drive.


Og så mangler du stadig at argumentere for, at der er plads til denne linje. I myldretiden kører der op mod 12 tog i timen til Kastrup - 6 øresundstog, 2 lyntog, 2 godstog, 1 IC-tog og totimedrift med SJ2000 (nyt navn for X2000) hhv. IC Bornholm.

Jeg refererer sådan set bare fra den plan, som Niels Bak linkede til andetsteds i tråden, og som jeg i første omgang overså.

Jeg er godt klar over, at planen i nogen udstrækning er en salgstale for det projekt, som man nu er i gang med, men planen ser åbenbart ingen problemer i at indføre 20-minutters persontogsdrift på strækningen Roskilde - Kastrup.

Det skal også lige med, at det først vil være på den anden side af Ny Ellebjerg, at eventuelle nye 20-minutters tog vil løbe ind i den nuværende tætte trafik på linjen til Kastrup.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak