Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde (Generelt)

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 12:55 (4257 dage siden) @ Jonas

Og nå ja, jeg glemte lige det væsentligste fordi jeg var midt i en snak.

Roskilde mangler jo kapacitet for passagerer. Man burde oprette en linie med stop på de væsentligste stationer, med 20-min drift.


Det lyder næsten som en genoplivning af snakken om S-tog til Roskilde. Dén diskussion har været oppe at vende med jævne mellemrum i hvert fald siden 1960erne, og jeg vil gerne vædde på, at den dukker op igen med fornyet styrke når først banen over Køge står færdig.

Godt nok plæderer du for en linje, der kun stopper på de 'væsentligste' stationer, men jeg kunne godt lide at vide, hvilke stationer du ville have med (og ikke med) på sådan en liste, især hvis det skal være en løsning, der tilgodeser nuværende passagerbehov.

Fx Roskilde, Trekroner, Hedehusene, Glostrup, Danshøj, Valby.

Jo, der er efterhånden flere tog, der stopper i Trekroner end der er tog, der stopper i Hedehusene, men jeg tror, at det mere er udtryk for, at Trekroner-området har bedre pressions-grupper ift. DSBs køreplanlægning end det er udtryk for særligt stor forskel i trafikbehovet imellem de to stationer.

RUC station er jo væsentlig. Jeg gider ikke lige slå efter i Østtællingen.

Men er der nogen der kan be/afkræfte det rygte jeg hørte i midtfirserne om at de søde små RUC-studenter kunne finde på at nødbremse toget ved RUC før Trekroner blev bygget?


Så langt kan jeg godt være enig med Roskildes politikere.


Udover konstante klager over underkapacitet ift. behovet - efter min egen ved hyppige selvsyn indhentede vurdering korrekte klager - og en ret entydig afvisning af, at S-tog til Roskilde vil være et godt alternativ fordi det vil forlænge rejsetiden til Kbh betragteligt, så synes jeg ikke, at Roskildes lokalpolitikere har markeret sig særligt stærkt eller særligt meget med hensyn til, hvad de mener der bør ske mht. byens fremtidige kollektive trafikbehov. Men der er nok noget jeg har overset?

Du må endelig ikke kalde det et S-tog eller bruge samme materiel, så får Roskildes politikere hjertemedicinen galt i halsen. Det er på linje med at man ikke er ved at forberede sporvogne, men "letbaner". Selv kalder jeg Helsingør-Malmø for linje Ø, let spøgende.

Mvh. Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak