Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er dieseltog nødvendige i Røret? (Generelt)

af Casper, 9/12 2012, 15:52 (4174 dage siden) @ Togforurening

Jeg kan ikke se hvorfor jernbanen skal være fredet eller immun over for miljøkrav.

Diesellokomotiverne er et reelt problem, hvis man skal tage efter diverse undersøgelser i de senere år.

Jeg har læst om målinger på Nørreport, men også på Århus H, som jo ikke engang er et rigtigt "lukket rum".

http://politiken.dk/indland/ECE1419379/dieseltog-goer-luften-farlig-for-passagererne/

Nørreports fjerntogsperron har muligvis den mest forurenede luft på et offentligt sted i Danmark.

Man kunne vel meget nemt løse problemet rent akut - ved at forbyde dieselkørsel i Røret mellem Kh og Østerport.

Togene mod Kalundborg og Nykøbing F kunne udgå fra København H. Det ser jeg ingen problemer ved.

Renoveringen af Nørreport skal give bedre ventilation, men jeg kunne forestille mig at det bliver overhalet af skrappere krav til luftkvalitet, så man alligevel må droppe dieselkørsel på Nørreport om få år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak