Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hybridtog (akkumulator/el) som løsning (Generelt)

af LasseG, 9/12 2012, 22:37 (4173 dage siden) @ Fysikeren

Ellers er der Talgo 250H, som dog virker lidt ineffektivt når man tænker på plads/meter:
http://www.talgo.com/pdf/t250_250H_en.pdf


Talgo er næppe så godt til den sjællandske regionaltrafik, men til Frederikshavn og andre steder med ønsker om tog til København, men hvor el ikke når ud, kunne det sikkert være en god idé.

Tja, men toget har bare kun 289 pladser på 183 meter ( 1,6 pladser/meter), IC3 har 144 pladser på 58,8 meter (2,4 pladser/meter).


Et lidt pudsigt forslag kunne være, at man indkøber 14 (plus reserve) hybridlok.

Problemet er bare at det stadigt er et meget tungt lokomotiv som sikkert ikke er særligt billigt i drift, så hvad koster det at elektrificere i stedet?

I denne hybrid-snak så koster det jo også ekstra trækkraft at slæbe rundt på den inaktive del - så hvor meget er sparet på sigt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak