Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Artikler om togforurening - Mulige tiltag på Nørreport m.v. (Generelt)

af Casper, 24/12 2012, 04:36 (4160 dage siden) @ Viktor Rasmussen

Er du generet af dieselos fra DSBs lokomotiver? Det lyder ikke sådan. Det er jeg, og jeg kan fortælle dig at forureningen med dieselpartikler er massiv i området omkring Valby St. hvor jeg bor.
Jeg kan kun anbefale dig at tilbringe lidt tid i området så du kan få en ide om hvordan situationen er.

Jeg kæmper for alle tiltag der begrænser partikelforureningen, og det er desværre DSBs lokomotiver der er langt den største kilde i mit kvarter.

Jeg er enig, dog kender jeg ikke til de lokale forhold.

Det er helt utroligt så fornærmede folk her på forummet bliver. Man må åbenbart ALDRIG kritisere jernbanen! Jeg ved ikke om man kan kalde det tjenestemands-, fagforenings- eller nørdmentalitet, eller alle tre dele på en gang.

Man føler sig hensat til 1950'erne, hvor folk ikke gad høre om forurening, fordi de ikke kunne "se" den med det blotte øje.

Jeg ser ikke togforurening.dk som et forslag om at flytte trafikken over på busser og biler, men som argument for bedre lokomotiver - helst el.

Folk der kæmper mod forurening er de samme mennesker som kæmper for kollektiv trafik, ren energi og el-tog.

Selv en simpel løsning som f.eks. partikelfiltre kan måske hjælpe en hel del.

Argumenter om biler, motorveje, brændeovne, kakkelovne og hvad ved jeg er det rene vås.

Vi taler jo ikke om biler og brændeovne der kører i et LUKKET RUM, med dårlig udluftning.

Der er faktisk lavet målinger. Så det er ret ligegyldigt om den ene eller anden tognørd mener: "Jeg kan da opholde mig på perronnen uden problemer" osv.

Flere af mine venner får åndenød dernede. Jeg er ikke selv lige så følsom. Men når man skal bedømme luftkvalitet og andre nærmiljø-parametre for mennesker, så skal man naturligvis tage hensyn til de mest følsomme. Ikke de mindst følsomme (de er bare ikke blevet syge endnu).

Chok-måling: Ni millioner gift-partikler i hver indånding<br>
Ingeniøren har gennemført målinger af forureningen med de sundhedsskadelige, ultrafine partikler i København. I en skolegård og foran en børnehave er der ni milllioner farlige partikler i hver indånding, og på Nørreport Station er der milliarder. ..<br>
Ultrafine partikler er under én mikrometer og dermed så små, at de kan trænge ind i blodbanerne via lungerne og fæstne sig i organer som hjerte, lever og hjerne. Her kan partiklerne forårsage astma og allergi, samt hjerte-kar-sygdomme og cancer. ... Vi ved, at de ultrafine partikler fører til f.eks. kronisk bronkitis, nedsat fostervægt og lungekræft samt skade på arvematerialet ..
Ny tysk forskning peger [] på, at jo flere af disse helt små partikler der findes i luften, jo større er sandsynligheden for, at mennesker vil få hjerte-kar-sygdomme. ..
"Vores forskning indikerer, at en stigning på bare 1.000 ultrafine partikler pr. cm3 vil medføre en stigning i antallet af alarmopkald vedrørende hjertekarsygdomme ... i omegnen af 4,5 procent,« forklarer dr. Ulrich Franck, Zentrum für Umveltforschung i Leipzig ...

Nørreport er lige så forurenet som Kina<br>
Dieselbiler og regionaltog på Nørreport er blandt de største syndere, når det kommer til partikelforurening i København. Gratisavisen Urban har målt antallet af ultrafine partikler på udvalgte steder i byen. ..<br>
- Især dieselmotorer udleder mange små partikler, der let kan indåndes. Det, der gør sodpartikler fra dieselmotorer ekstra skadelige, er, at de også kan indeholde tjærestoffer, rester af smøremidler og metaller fra motoren ..<br>
Urbans undersøgelse viser også, at Nørreports fjernspor er det mest forurenede af alle trafikknudepunktets underjordiske perroner. Her falder Urbans målinger på intet tidspunkt under 80.000, og ryger helt op på 130.000 ultrafine partikler per kubikcentimeter, når de store regionaltoge forlader perronen. Både på S-togsperronen og på metrostationen er tallene lavere.<br>
- Det her er ligesom det mest beskidte sted i Kina. Det er langt højere end WHO's anbefalede grænseværdier, siger Gabriel Bekö om forureningen på fjernsporet.

Dieseltog gør luften farlig for passagererne<br>
På enkelte perroner er luftforureningen op mod syv gange så høj som forureningen på de mest befærdede veje i København. ..<br>
»Niveauet for partikler og kvælstofoxider er så højt på regionaltogsperronen på Nørreport, at jeg råder astma- og KOL-patienter til at bruge en anden station«, siger professor Steffen Loft ...<br>
Selv efter renoveringen af Nørreport vil partikelforureningen være det tredobbelte af, hvad man tillader på gaden.

Gamle tog forpester luften på banegården
.. Hans partikelmåler viser, at der i gennemsnit klokken 15.30 er mellem 100.000 og 200.000 skadelige partikler per kubikcentimeter [på Århus H]. Til sammenligning er der 40.000 på H. C. Andersens Boulevard i København - en af Danmarks mest forurenede gader.

Selvfølgelig kan jeg se fordelene ved at lade togene betjene Nørreport og vende ved Svanemøllen/Østerport. Men det virker som om folk herinde ikke forstår alvoren ved en ekstrem partikelforurening.

Måske kan det hjælpe med lukkede venterum på Nørreport. Der er ikke meget plads på perronnen eller i tunnellen, men der kunne vel være 3-4 glasbure med udsugning. Evt. overjordiske venterum med en afgangstavle og højttalerudkald - med henblik på at man først går ned 1 minut før afgang. Måske også en ekstra trappe omtrent hvor S-togets nordlige trappe befinder sig. Jeg ved ikke om den er med i "Ny Nørreport"-projektet.

Man kan gøre så mange ting - men det starter med at erkende problemet, ikke benægte det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak