Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

togforurening.dk (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 21/12 2012, 00:17 (4163 dage siden) @ Oscar Rishede

Tabellen på togforurening.dk angiver udledning pr køretøjskilometer i gennemsnit, og siger ikke umiddelbart noget om udledning pr person. Det kan dog regnes ud, da kapaciteten for de forskellige transportmidler er angivet. Forholdet mellem et ME lokomotiv og en gennemsnitlig benzinbil er for partikeludledning 1:1240 (4,96/0,004) og for NoX 1:1024 (151,5/0,148). Omregnet pr. person med den angivne kapacitet betyder det, at hver af de 360 personer i et fyldt tog bag et ME lokomotiv udleder ca 3,4 gange flere partikler (1240/360) og ca 2,8 gange mere Nox (1024/360), end hvis hver eneste af de 360 personer sad i hver deres gennemsnitlige benzinbil. Hvis de satte sig 4 i hver bil ville togpassagererne udlede ca 14 gange flere partikler og ca 11 gange mere NoX.
Tallene stammer fra Transportministeriet.

Tallene er bearbejdet lidt uden hensyntagen til den reelle produktion.
Hvis du omregner belægningen i myldretiden, så bilen producerer 1,3 passagerer, og regner med at der er 20% der står op i toget, hvilket jeg ikke ser som urealistisk i området inde omkring Valby, så er tallene som følgende: 0,0115 / 0,0031 = 3,7097 (PM2,5) og 0,3495 / 0,1138 = 3,0712. Altså forurener et ME togsæt 3 gange så meget per passagerer, som en gennemsnitlig bil.

Jeg var nød til at tegne tallene igennem en ekstra gang, for at finde hoved og hale i, hvad I har lavet.
Jeg har lagt tallene op på dropbox, så I kan se hvad jeg har regnet på.

https://dl.dropbox.com/u/3655272/Togforurening/Togforurening.pdf
https://dl.dropbox.com/u/3655272/Togforurening/Togforurening.ods

Jeres argument om at toget forurener 1240 gange så meget som bilen er vildledende. Det tager ikke højde for antallet af passagerer. Selv argumentet om at toget forurener 14 gange så meget som bilen vil jeg påstå er vildledende, da det antager fuld produktion for bilens vedkommende. Det ville svare til, at I sammenligner med toget, når det er 32% fyldt. Hvor tit sker det i myldretiden?

Mit argument om 1,3 passagerer kan jeg desværre ikke huske hvorfra jeg har, men det var en anden diskusion om trængsel i trafikken. Tallene kan svinge lidt, alt efter om man regner med 1,5 eller 1,3, men slet ikke så meget, som når man regner med 4 passagerer per bil.

Husk på at der er meget stor afvigelse i %, når i regner på bilen, hvis der forsvinder bare 1 passagerer fra bilen i gennemsnit. Hvorimod 1 passagerer i toget er lige godt en kvart procent.

Derudover fokuserer I meget på PM2,5 og NOx, men kigger man på de andre tal er toget faktisk duksedrengen. Selv ved fuld produktion, med fyldte biler, udleder toget halvt så meget SO2 (0,0007 / 0,0015 = 0,44), en trediedel så meget CO (0,0651 / 0,2120 = 0,3071), 25% mindre HC (hvad det så er?) (0,0174 / 0,0230 = 0,7572) og 44% mindre CO2 (21,13 / 31,75 = 0,6656).

Ved en realistisk produktion bliver tallene også pænere her:
SO2: 12% (0,0006 / 0,0046 = 0,1204)
CO: 8,3% (0,0543 / 0,6523 = 0,0832)
HC: 20% (0,0145 / 0,0708 = 0,2051)
CO2: 18% (17,61 / 97,69 = 0,1803)

togforurening.dk er ikke tænkt som et argument for at tage bilen, men for at togdriften skal blive renere.

Jeg er med på at et ME tog forurener 3 gange så meget som bilisterne. Men at begynde at bruge så groft vildende tal, som over 1000 gange så meget forurening, når det reelt kun er 3 gange så meget, er altså ikke måden man fremmer togdriften.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak